Gazabın çokluğu aklın nurunu söndürür, basar ve basireti yok eder. Bir hadiste şöyle buyurmuştur: "Gazaptan sakınınız zîrâ gazap İbn-i Âdem'in vücudunda bir et parçasıdır. Bu sebeple damarları açılmış olur." Ve diğer hadis-i şerifte "Gazap şeytandandır." buyurularak gazap şeytana isnât edilmiştir. Hadislerde nehy olunun gazap nefsânî olması sebebiyle yerilmiştir.
Dinen ve aklen ve hikmet yönünden güzel ve faydalı görünen zararsız şeylere muvafakat etmek de rıfk sayılır. Peygamber Efendimiz (s.a.v.): "Allah, bir ev halkını severse aralarına rıfk (nezaket ve yumuşaklıkla ifade ve davranış) verir. buyurdular.
Sert tabiatlı bir insan ne kadar çeşitli faziletleri sahip olursa olsun değil mi ki tabiatında sertlik vardır, ağırlık vardır bu insanın bütün faziletleri hiç hükmündedir.
Basiretin kendisi, en büyük huccet, en büyük şahit ve beyyine (kanıt ya da Hakk'ı bâtıldan ayıran şey), en büyük medar-ı ibadettir. Ve onsuz hiçbir şey idrak olunamaz.
İbrahim bin Uteybe'ye: "İnsanın en çok pişman olanı kimdir?" diye sorduklarında; "Dünya ile ilgili hususlarda nimete şükretmeyenlere iyilikte bulunup da âhirete dair hususlarda ifrat derecede bilgi sahibi olandır." cevabını vermiştir.