Batı'yı taklit et dersen, "camiyi bırak, kiliseye git" demek gerekir, halkın inançlarına saygı duymamak gerekir, halktan kopmak gerekir. Tanzimat'la birlikte elit ve bürokrasi halktan kopmuş, ayrılmış; biçimsel olarak Avrupa'yı taklide başlamış, kendi yurduna arkasını dönmüş; kültürüne, malına, inançlarına herşeyine; Cumhuriyet bile kıramamış bu çemberi; Batıcı, taklitçi olunca, sömürülmeye de açık bir toplum olmuyor muyuz?Politikada, ekonomide, kültürde, düşüncede ve inançta; sömürülmeyi baştan kabullenmiş oluyorsun.