Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Robert Lowell

Robert LowellBirlik Uğruna Ölenlere yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
4
Okunma
7
Beğeni
1.548
Görüntülenme

Hakkında

Yakın zamanların en etkili şairi olan Robert Lowell, geleneksel olarak başladı ama deneysel akımlarla etkilendi. Yaşamı ve eserleri Ezra Pound gibi daha eski modernist ustalarla çağdaş yazarlar arasındaki dönemi kapsadığından, kariyeri daha sonraki deneysel şairleri daha geniş bir bağlama yerleştirir. Lowell , beyaz, erkek, doğuştan Protestan, iyi eğitimli, ve politik ve sosyal açıdan kurulu düzenle bağlantılı olan akademik yazar kalıbına uyar. Tanınmış 19’uncu yüzyıl şairi James Russell Lowell ve Harvard Üniversitesi'nin yakın zamandaki rektörlerinden birinin de mensup olduğu saygıdeğer bir Bostonlu Brahmin aileden gelmekteydi. Ancak, Robert Lowell seçkin kökeninin dışında bir kimlik buldu. Harvard yerine Püriten atalarını reddedip Katolikliğe döndüğü Ohio’daki Kenyon Koleji'nde okudu. İkinci Dünya Savaşı'nda vicdani ve dini inançlarına aykırı olduğunu ileri sürerek askerlik hizmetini yerine getirmeyi reddettiği için bir yıl boyunca hapiste kaldı. Daha sonra Vietnam anlaşmazlığını açıktan açığa protesto etti. Lowell’in ilk kitapları, Land of Unlikeness (Benzemeyiş Ülkesi, 1944) ve Pulitzer Ödülü'nü kazanan Lord Weary's Castle (Lord Weary'nin Şatosu, 1946), geleneksel biçim ve stiller, güçlü duygular, ve son derece kişisel ama tarihsel görüş üzerindeki büyük kontrolü ortaya çıkardı. İlk eserlerdeki şiddet ve kesinlik Children of Light (Işığın Çocukları, 1946) adlı şiirinde çok güçlüdür. Bu şiirde Kızılderilileri öldüren Püritenleri ve onların fazla tahılı açlara yollamak yerine yakan torunlarını sert bir dille kınar. Lowell şöyle der: “Atalarımız ekmeğini ağaçtan ve taştan çıkardı. Bahçelerini Kızıladam’ın kemikleriyle çevirdi.” Lowell bir sonraki kitabı olan The Mills of the Kavanaughs (Kavanaughs’ların Değirmenleri, 1951), içerdiği duygulu dramatik monologlarda ailesinin şefkatini ve zaaflarını dile getirir. Her zamanki gibi tarzı insan olanla heybetli olanı karıştırır. Genellikle geleneksel kafiye kullanır ama konuşma dili üslubu bunu arka planda bir melodi sanılacak kadar gizler. Ancak Lowell’in yaratıcı bireysel üslubu yönünde büyük bir hamle yapmasını deneysel şiir sağlamıştır. 1950’lilerin ortalarında bir okuma gezisi sırasında Lowell ilk defa bazı yeni deneysel şiirleri dinledi. Allen Ginsberg’in Howl (Feryat) ve Gary Snyder’in Myths and Texts (Mitler ve Metinler) adlı yayınlanmamış şiirleri San Francisco’nun bir bölgesi olan North Beach’deki kahvehanelerde, bazen caz eşliğinde, okunup söyleniyordu. Lowell bunların yanında kendi başarılı şiirlerinin çok fazla tantanalı, belagatlı (retorik) ve geleneklerin içinde hapsolmuş olduğunu düşündü; bunları yüksek sesle okurken, daha konuşma diline yönelik söz seçimleri için o anda düzeltmeler yaptı. “Kendi şiirlerim bana can sıkıcı zırhları tarafından bataklığın içine çekilerek ölen tarihöncesi canavarları hatırlattı. Artık hissetmediğim şeyleri söylüyordum. ” Bu noktada Lowell kendinden sonraki bir çok şairler gibi Amerika’daki rakip geleneklerden olan William Carlos Williams ekolünden öğrenme mücadelesine girmeyi kabul etti. 1962’de: “Sanki Williams’ın dışında hiçbir şair gerçekten Amerika’yı görmemiş ve dilini duymamış gibiydi,” diye yazacaktı. O günden sonra, Lowell yazı tarzını kesin bir biçimde değiştirerek, Williams’ta en çok beğendiği şeyler olan “tonlamalardaki, atmosferdeki ve süratteki çabuk değişiklikler”i kullanmaya başladı. Lowell anlaşılması güç imlemelerden vazgeçti; kafiyelerini şiirin üstüne oturtmak yerine şiirdeki deneyimin bir parçası haline getirdi. Kıtalardan oluşan yapı da çöktü ve yerini yeni ve irticalen ortaya çıkan biçimler aldı. Life Studies (Yaşam Çalışmaları, 1959) adlı şirinde yeni bir tarz olan kendine eziyet veren kişisel sorunlarını büyük bir dürüstlük ve yoğunlukla ortaya koyduğu itiraf şiirlerini yazmaya başladı. Özünde, sadece kişiliğini bulmakla kalmadı, aynı zamanda onu en zor ve özel biçimde ortaya koyarak kutladı. Kendini, benliğinle, eksik kalmış kısımlarıyla ve biçimiyle barışık, çağdaş bir kişiye dönüştürdü. Lowell’in dönüşümü, savaş sonrası şiir için bir dönüm noktası oldu ve bir çok genç yazarın önünü açtı. For the Union Dead (Birlik Şehitleri İçin, 1964), Notebook 1967-69 (Defter 1967-69, 1970) ve sonraki kitaplarında otobiyografik incelemelerine ve teknik yeniliklere devam ederken psikanaliz deneyiminden de yararlandı. Lowell’in itiraf şiirleri özellikle etkili oldu. John Berryman, Anne Sexton, ve Sylvia Plath’ın (son ikisi öğrencileridir) ve daha nicelerinin eserleri Lowell olmadan düşünülemez.
Unvan:
ABD'li Şair
Doğum:
Boston, Massachusetts, ABD, 1 Mart 1917
Ölüm:
New York, New York, ABD, 12 Eylül 1977

Okurlar

7 okur beğendi.
4 okur okudu.
5 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Reklam
(...) sanırım Tanrı bile geç geldi dünyaya eski dinlere güvenme dönemine yetişemedi -
Sayfa 59 - İmge Kitabevi
canavarca bir kölelik kayıyor yağ içinde, yanı başımızda.
Sayfa 95 - İmge Kitabevi
. Seni nasıl daha çok sevebilirim Bir suçluya dönüşmeden ? ...
İyi ki üzmüşler seni. İyi ki acıtmışlar canını. Ve iyi ki bugün olman gereken kişi olmuşsun. Şimdi neye üzülüp, neye üzülmeyeceğini; kime değer verip, kime değer vermeyeceğini; kiminle yakın, kiminle uzak olacağını biliyorsun. Bundan daha güzeli yoktur inan bana.
Robert Lowell
Robert Lowell
Hatırlıyor musun benimle duruşunu karanlıkta, Ben deli, sen benim için deli? Eğer unutursam seni, unutsun sağ elim de bütün hünerini, cehennemim benim.
Robert Lowell
Robert Lowell
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok