Nietzsche de felsefenin böylece kesilip budanabilmesini asla kabul etmek istemedi. Parça yazılarından birisinde o, felsefeyi bir bilim yapmak istemek, bir fikir madrabazı icadıdır, der.
Yaşamak, tefsir etmektir, kendimize göre eşyaya ve vak’alara bir mâna vermektir. Alemi bütün bütüne ele geçirebilmemiz, onu kendimizin yapabilmemiz için, her şeyin orada herhangi belli bir perspektifte, ölçülerimize ve eşyaya verdiğimiz değerlere göre birleşmiş olması gerekir. Bu ise ancak kâh eşyayı uzaklaştırarak, kâh yakınlaştırarak, bu berikini zaruri ve önemli, şu ötekini misale alınmaz sayarak tercihlerimizi ortaya koyarak, ancak seçerek ve ayıklayaraktır ki, bizce, ancak sanki değerlerimizin izlerini taşıdıkça kendimizi bir âleme hâkim kılarız.