John Ashbery

John Ashbery

Yazar
8.0/10
2 Kişi
·
4
Okunma
·
0
Beğeni
·
65
Gösterim
Adı:
John Ashbery
Unvan:
Şair, Profesör, Eleştirmen
Doğum:
Rochester, New York, ABD, 28 Temmuz 1927
Ölüm:
Hudson, New York, ABD, 3 Eylül 2017
John Ashbery 1927’de Rochester’de (New York, ABD) doğdu. Harvard College’i bitirdi (1949), Columbia Üniversitesi’nde master yaptı (1950-51). İlk kitabı Turandot and Other Poems (Turandot ve Başka Şiirler) 1953’te çıktı; ilk önemli kitabı Some Trees (Bazı Ağaçlar) ise 1956’da W.H. Auden’ın sunuşuyla yayımlandı. Ashbery, Oxford University Press telif hakları bölümünde ve McGraw-Hill Book Company’de çalıştı. 1955-56 yıllarında bir Fulbright bursuyla Paris’te bulundu; 1958’de tekrar Paris’e giderek Paris Herald Tribune gazetesinde sanat eleştirmenliği yaptı. 1966-72 arasında New York’ta Art News dergisinde çalıştı.

Ashbery, ayrıca üç oyun (Three Plays [Üç Oyun], 1978) ve James Schuyler ile birlikte bir roman yazdı: A Nest of Ninnies (1969; Budalalar Yuvası). Sanat eleştirilerini 1989’da kitaplaştırdı: Reported Sightings: Art Chronicles 1957-1987 (Aktarılmış Görünümler: Sanat Günlükleri 1957-1987).

Ödüller: Amerikan şiirinin yaşayan en büyük adı kabul edilen John Ashbery, en popüler ve başarılı kitabı sayılan Self-Portrait in a Convex Mirror (1975; Dışbükey Bir Aynada Otoportre) ile ABD’nin en saygın edebiyat ödülleri olan Pulitzer Prize, National Book Award ve National Book Critics’ Circle Award ödüllerini kazandı.
Yalnızca bekleyiş, bekleyiş: dolduran ne aradaki zamanı?
Başka türlü bir bekleyiş, bekleyişin bitmesini bekleyiş.
Hiçbir şey kısaltamıyor payına düşen zamanı,
Kendini henüz bulan şeylerin harcına katılıyor bekleyiş.
Hiçbir şey kısmen eksik değil, ama bekleyiş
Bir iklim gibi kaplıyor her şeyi.
Günün hangi saati?
Farkeder mi?
Evet, neye benzediğini görmek için beklemek zorundasın
çünkü,
Köşeyi dönmekte olan şu olayın,
Başka her şeyden farklı ve kimseyi
Şaşırtmayacak olan: fazla büyük olduğundan
Yağmur fırtınası gibi, dedi, renk şeritleri
Yıkayıp geçiyorlar beni, yararsız. Ya da bir
Ziyafette ama üstünden dumanlar tüten yemekler arasından
Seçim yapamadığı için yemeyen biri gibi. Bu kesik el
Yaşamı temsil ediyor, ve dolaşıyor gönlünce,
Doğu ya da batı, kuzey ya da güney, hep
Bir yabancı o yanımsıra yürüyen. Ey mevsimler,
Kulübeler, dağ evleri, koyu renk şapkalı şarlatanlar
Kırlarda bir eğlence merkezinin eteklerinde,
Silip bir daha ağzınıza almadığınız ad benim, benim!
Bir gün hesabını soracağım size nasıl tüketildiğimin
Sizin yüzünüzden, ama şimdilik yolculuk
Devam ediyor. Galiba, herkes de bu yolculukta.
Zaten başka ne var ki?
...
Ama zaman bir bahçedir
Anılar korkunç büyür orda
Başka bir şeyin serserice tomurcuklanışı olana dek
Çitin yanında üstünde yağmurluğunla durmak gibi.
... o şiir gerçekleşir bazen,
Tavanarası sandıklarında unutulmuş mektupların
-Varlığını unuttuğunuz-kırışıklarında bile olsa
Ve ne farkeder ki zaten,
Dozu öyle hassas ayarlanmıştır ki o ödülün Sapkın bir kararın gerçekleşmesi gibi görünür.
Tam olarak nedir günün hangi vakti olduğunu, hava durumunu,
Sonrakiler okusun diye özenle kaydettiren defterlerine?
Elbet şu anda sana vuran ışık
Ya da hüzün umut da ondan
Bütün olgunluğu, anaçlığıyla, her şeyi göz önünde bulunduran
Ve hepsini büyüklüğüne göre pay eden,
Öyle ki bu işin olması gereken doğal şekli buydu diyemese de
Kimse, şikayet etmeye bir nedeni olamıyor en azından,
Amaca ulaşmış oluyor yani, beklentisi akıllıca olduğundan,
Gerçekleşse de gerçekleşmese de.
Ama diyoruz ki, böyle bir son imkansız
Gidecek hiç bir yerimiz bulunmadıkça.
Ama işte bitti, gerçekleştirdiğimiz şey olduk artık.
İşte bu geçmiş yıllar boyunca -
Oyalanıp durdum
Bazıları dinlendirici birçok planlar,düşünceler etrafında.
Umarım daha çok vaktim olur ikincisinden
Söz etmek için tahmin edilebilir gelecekte.
Yarın kolaydır ama bugün parsellenmemiştir,
Issız, her kır manzarası gibi gönülsüzdür,
Sonuçta nedir ki perspektif kuralları, yalnızca
Ressamın derin güvensizliğine geçerli olsa da
Zayıf bir gereç sunmaya. Elbette mümkündür bazı şeyler
Ve belki bir kısmında başarılı da olacağızdır,
Ama bunun hiçbir ilgisi yoktur bugün söz verilmiş olanla,
Elimizden çıkıp ufukta gözden yiten manzaramızla.
Bugün yeterince büyük bir örtü parıldar,
Vaatlerin varsaydıklarını tek parça bir yüzeyde
Tutmak için, salına salına eve dönmenize izin vererek
Daha da güçlü olasılıklar sınanmadan kalsın diye
Yazara henüz inceleme eklenmedi.

Yazarın biyografisi

Adı:
John Ashbery
Unvan:
Şair, Profesör, Eleştirmen
Doğum:
Rochester, New York, ABD, 28 Temmuz 1927
Ölüm:
Hudson, New York, ABD, 3 Eylül 2017
John Ashbery 1927’de Rochester’de (New York, ABD) doğdu. Harvard College’i bitirdi (1949), Columbia Üniversitesi’nde master yaptı (1950-51). İlk kitabı Turandot and Other Poems (Turandot ve Başka Şiirler) 1953’te çıktı; ilk önemli kitabı Some Trees (Bazı Ağaçlar) ise 1956’da W.H. Auden’ın sunuşuyla yayımlandı. Ashbery, Oxford University Press telif hakları bölümünde ve McGraw-Hill Book Company’de çalıştı. 1955-56 yıllarında bir Fulbright bursuyla Paris’te bulundu; 1958’de tekrar Paris’e giderek Paris Herald Tribune gazetesinde sanat eleştirmenliği yaptı. 1966-72 arasında New York’ta Art News dergisinde çalıştı.

Ashbery, ayrıca üç oyun (Three Plays [Üç Oyun], 1978) ve James Schuyler ile birlikte bir roman yazdı: A Nest of Ninnies (1969; Budalalar Yuvası). Sanat eleştirilerini 1989’da kitaplaştırdı: Reported Sightings: Art Chronicles 1957-1987 (Aktarılmış Görünümler: Sanat Günlükleri 1957-1987).

Ödüller: Amerikan şiirinin yaşayan en büyük adı kabul edilen John Ashbery, en popüler ve başarılı kitabı sayılan Self-Portrait in a Convex Mirror (1975; Dışbükey Bir Aynada Otoportre) ile ABD’nin en saygın edebiyat ödülleri olan Pulitzer Prize, National Book Award ve National Book Critics’ Circle Award ödüllerini kazandı.

Yazar istatistikleri

  • 4 okur okudu.
  • 5 okur okuyacak.
  • 1 okur yarım bıraktı.