Michael Tomasello

Michael Tomasello

Yazar
8.4/10
10 Kişi
·
25
Okunma
·
1
Beğeni
·
105
Gösterim
Adı:
Michael Tomasello
Unvan:
Psikolog
Doğum:
Florida, ABD, 18 Ocak 1950
Amerikalı gelişimsel psikolog Michael Tomasello 1950 yılında Florida’da doğdu, yükseköğrenimini Duke Üniversitesi’nde, doktorasını ise Georgia Üniversitesi’nde tamamladı. 1980’lerde ve 90’larda Amerika’da psikoloji profesörü olarak çalıştı, ardından Almanya’daki Max Planck Enstitüsü’ne geçti. Araştırmalarında özellikle insanların bilişsel yeteneklerinin evrimine odaklanarak, insanlarla büyük maymunların bilişsel yetenekleri arasındaki fark ve benzerliklerle ilgili birçok araştırma yürüttü. Çocuklarda dil edinimi konusundaki literatüre de önemli katkılarda bulunan Tomasello, birçok uluslararası ödüle layık görüldü ve kendi alanının en itibarlı isimleri arasına girdi. Kendisi halen Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü’nün eşyöneticiliğini sürdürmenin yanı sıra, Duke Üniversitesi’nde psikoloji profesörü olarak hizmet veriyor. Sayısız bilimsel makaleye imza atmış olan yazarın kitapları arasında şunlar sayılabilir: The Cultural Origins of Human Cognition (1999), Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition (2003), Why We Cooperate (2009), A Natural History of Human Thinking (2014), A Natural History of Human Morality (2016).
İnsan ahlakı bir monolit değildir; birkaç milyon yıllık insan evriminin farklı dönemlerinde, farklı kaynaklardan parçaların, farklı ekolojik basınçlar altında bir araya getirdiği bir karışımdır.
Herkes bir yere kadar yardım eder ve yardım görür; çünkü herkes birinin gözünde bir şekilde, bir noktaya kadar önemlidir.
Michael Tomasello
Sayfa 30 - Koç üniversitesi yayınları
Yoksunluk söz konusu olduğunda çoğumuz bencilizdir. Bir başkası zor durumda olduğunda çoğumuz çömertizdir. Eşit işbirliği söz konusu olduğunda çoğumuz eşitlikçiyizdir. Ama eğer Wimbledon'da final maçına çıkmışsak, ödül parasına kimin daha çok ihtiyacının olduğu ya da kimin daha çok çalıştığı önemli değildir; çünkü kültürel norm, oyunu en iyi kim oynadıysa ödülü onun almasıdır. Bu güdülerin hepsi her zaman mevcuttur; tek soru, belirli durumlarda kimin ya da kimlerin galip geleceğidir.
Bilim insanları ampirik kanıtları belli şekillerde yorumlayarak, merkezdeki teorik inançlarına nasıl sıkı sıkıya tutunuyorsa, bireyler de, başkalarının ahlakdışı olduğuna inandığı eylemlerde bulunsalar da, durumu yaratıcı bir şekilde yorumlayarak, merkezi bir ahlaki kimlik duygusunu koruyabilmektedirler.
Uzlaşımsal kültürel pratikler tamamen "Nesnel" rol ideallerine sahipti: "Biz"den birinin bu rolleri kolektif başarı için nasıl oynaması gerektiğini kültürel ve ortak zeminde herkes biliyordu.
Rol idealleri, bir şeyi yapmanın doğru ve yanlış yollarını gösteriyordu..
Hakkaniyet ahlakı, duygudaşlık ahlakından çok daha karmaşıktır. Dahası, belki hiç de ilgisiz olmayan bir şekilde, hakkaniyet ahlakı yargıları, tipik olarak bir miktar sorumluluk ya da yükümlülük duygusu taşır.
Bu sadece ilgili herkese adil olmayı istemekle değil, ilgili herkese karşı adil olma 'gerekliliğiyle' alakalıdır.
Michael Tomasello
Sayfa 12 - Koç üniversitesi yayınları
Modern insan bireyler, kültürel üyeliklerini kültürel kimlikleri olarak görmeye başladılar. Örneğin, çağdaş dünyada bireylerin savaşlarda hayatlarını ülkeleri ya da etnik grupları için feda ettiklerini, hatta düşerken bayrağı havada tuttuklarını görüyoruz; üstelik bunu sadece etnik gruplarının kimliğini canlı ve başka gruplarınkinden ayrı tutmak için yaptıkları bile oluyor. Daha hafif ama yine de çarpıcı şekilde, yüzlerini boyuyor ve takımları için marşlar söylüyorlar. Ve belki de en çarpıcı olanı, çağdaş insanlar, gruplarından biri çok korkunç ya da çok güzel bir şey yaptığında, kendileri hiçbir şey yapmamış olsalar bile, kolektif suçluluk ya da gurur duyuyorlar.
Yakın zamanda yapılmış deneysel bir çalışmada, rasgele bir gruba atandıktan sonra o gruptakilerle aynı şekilde giydirildiğinde ve gruba bir isim verildiğinde insanlar gruplarının bir üyesinin ihlallerini telafi etme ve özür dileme gereği hissetmiş, ama grup üyesi olmayanlar için aynı şekilde hissetmemiştir.
Tek ciddî çatışma konusu, yardımı güdüleyen duygudaşlığın kişinin kendi lehine olanı yapması güdüsünü alt edecek kadar güçlü olup olmadığıdır.
Michael Tomasello
Sayfa 12 - Koç üniversitesi yayınları
134 syf.
·Beğendi·10/10
Binlerce yıldır doğamızın kökenleri üzerine yorumlarda bulunmakta ve cevaplar aramaktayız. Eski zamanlarda insan doğası tanrıların yansıması olarak görülüyordu. İnsanlar kendi yarattıkları tanrılara verdikleri insani özellikleri geri yansıtarak, kendilerinde tanrıların doğasını görmekteydi. Darwin’le birlikte doğanın bir parçası olduğumuzu anladık. Peki etrafımızdaki doğada insani özellikler var mı? Ya da insan doğasının özellikleri diğer hayvanlarda var mı? İşte uzun süreden beri askıda duran bu temel sorunun cevapları nihayet verilebiliyor. Bu kitabın, toplumsal ilişkilerin, toplumsal bilişin ve insana özgü ortaklık kabiliyetlerinin gelişimsel ve evrimsel süreçlerini anlamamıza büyük katkıları olacak.

“Bizi insan yapan hangi değerlerimizdir sorusuna
harika bir yaklaşım.”
–Publishers Weekly

“Doğa Ananın bizi ortaklaşmacı olarak biçimlendirdiğinin
en iyi kanıtları bu kitapta”
–The Montréal Review,

Yazarın biyografisi

Adı:
Michael Tomasello
Unvan:
Psikolog
Doğum:
Florida, ABD, 18 Ocak 1950
Amerikalı gelişimsel psikolog Michael Tomasello 1950 yılında Florida’da doğdu, yükseköğrenimini Duke Üniversitesi’nde, doktorasını ise Georgia Üniversitesi’nde tamamladı. 1980’lerde ve 90’larda Amerika’da psikoloji profesörü olarak çalıştı, ardından Almanya’daki Max Planck Enstitüsü’ne geçti. Araştırmalarında özellikle insanların bilişsel yeteneklerinin evrimine odaklanarak, insanlarla büyük maymunların bilişsel yetenekleri arasındaki fark ve benzerliklerle ilgili birçok araştırma yürüttü. Çocuklarda dil edinimi konusundaki literatüre de önemli katkılarda bulunan Tomasello, birçok uluslararası ödüle layık görüldü ve kendi alanının en itibarlı isimleri arasına girdi. Kendisi halen Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü’nün eşyöneticiliğini sürdürmenin yanı sıra, Duke Üniversitesi’nde psikoloji profesörü olarak hizmet veriyor. Sayısız bilimsel makaleye imza atmış olan yazarın kitapları arasında şunlar sayılabilir: The Cultural Origins of Human Cognition (1999), Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition (2003), Why We Cooperate (2009), A Natural History of Human Thinking (2014), A Natural History of Human Morality (2016).

Yazar istatistikleri

  • 1 okur beğendi.
  • 25 okur okudu.
  • 2 okur okuyor.
  • 71 okur okuyacak.
  • 2 okur yarım bıraktı.