Solomon Lurye

Solomon Lurye

Yazar
9.0/10
4 Kişi
·
6
Okunma
·
0
Beğeni
·
252
Gösterim
Roman, Abdera halk meclis ve konseyinin Hippokrates'i yardım etmesi için nasıl çağırdıklarını anlatıyor; Demokritos'un hastalığı bütün Abderalıların talihsizliğidir; "Sen bir insanı değil, bütün bir devleti tedavi edeceksin, sen devletimizin sönme tehlikesi altındaki sağduyusunu yeniden ateşleyeceksin." Hippokrates (aynı romanın bildirdiğine göre) bu mektubu Kos'taki milli bayram ve ayin sırasında almış. Hippokrates böyle bir anda kentini asla bırakıp gidemezdi ama Demokritos'a duyduğu saygı o kadar büyüktü ki onun gerçekten hasta olduğundan iyice emin olmasa bile bir an önce gidip onu kurtarmaya karar verdi. Yanına tanınmış eczacı Kratev'i aldı. Ne türden olursa olsun ödüllendirilmeyi reddetti.

Hippokrates, Demokritos'un yanına gelir gelmez onun sapasağlam olduğunu hemen anladı; onu yalnızca ahmak Abderalılar deli sanabilirlerdi.
"Bir tek doğa olayının gerçek mahiyetini bulmak, Pers kralının tüm zenginliklerine sahip olmaktan daha büyük mutluluk verir." Böyle düşünüyordu Demokritos.
Solomon Lurye
Sayfa 78 - Etkin Yayınevi
"Kader diye bir şey yoktur." der Demokritos. "İnsanlar kendi güçsüzlüklerini ve kararsızlıklarını haklı çıkarmak için kaderi kendileri uydurdular. Hiç bir şey öylesine laf olsun diye, anlamsız olmaz; her şey mantıklı ve zorunlu bir nedensellikle olur. Bizim kadere yüklediğimiz her şeyin belirli bir sebebi vardır."
Solomon Lurye
Sayfa 50 - Etkin Yayınevi
Demokritos, nesne çok daha küçük parçalara bölünecek olursa, sonunda hiç bir şekilde bölünemeyecek parçacıklara ulaşacağımız sonucuna vardı. Bu parçacıklar sonsuz çoklukta olmayıp pek çokturlar. Parçacıkların her biri sıfır olmayıp çok küçüktür. Demokritos bu parçacıkları "kesilemeyen, "bölünemeyen" anlamında "atom" olarak adlandırdı. Atomlar arasında boşluk bulunur.
Bu doktorlar, aynı zamanda, hastalıkları ayinlerle, arındırmalarla, büyülerle tedavi eden şarlatanlara da karşı çıkarlar. "Onlar, ilahi olanın arkasına saklanarak bilgisizliklerini ve acizliklerini gizlemek istiyorlar. Hastalıklar bu tür arındırmalarla ya da o insanların uyguladığı buna benzer yöntemlerle ortadan kaldırılabilseydi, o zaman onların, bu hastalıkları yine o türden yöntemlerle sağlıklı insanlarda ortaya çıkarmalarını engelleyen nedir?"
Solomon Lurye
Sayfa 68 - Etkin Yayınevi
Galileo, Demokritos'tan söz ederek onu Aristoteles'ten daha yüksek bir yere koyar. Örneğin, "Yüzen Cisimler" yazısında şunları okuruz: "Aristoteles, Demokritos'a böyle karşı çıkarak... ince ve ciddi felsefe sanatında kendisini çok geride bırakan rakibini nasıl yok etmek istediğini gösterir yalnızca." Daha sonraki eserlerinde Galileo'nun, Demokritos'un adını açıkça anmadığı doğrudur ama Demokritos'u göz önünde bulundurduğu ve teorilerini izlediği de bir dizi olaydan açıkça anlaşılır. Bu susuşun nedeni, Galileo'nun dinsiz Demokritos ve Epiküros'un izdaşı olduğu yolunda yapılan jurnaldi. Bu durum, Galileo'yu aşırı tedbirli olmak zorunda bırakıyordu.
Felsefede hemen hemen tüm öncellerinden söz eden Platon yalnızca Demokritos'un adını, onun öğretisiyle ilgili hallerde ya da onunla polemiğe girdiğinde bile anmaz, anlaşılan Demokritos'un ölümsüzlüğüne şu ya da bu biçimde yardımcı olmak istemezdi. Eskiler bile buna dikkat çekmişlerdi zaten.

Aristoteles'in çömezlerinden biri olan Aristoksenos çok daha tuhaf bir gerçeği bildiriyor. Platon, Demokritos'un yazdıklarını edinebildiği her yerden özellikle satın alıp, onları yakmış. Pythagorasçı Amyclas ve Cleinias bunu yapmaması için Platon'u ikna etmeye çalışmışlar, çünkü bunun yarar sağlamayacağını, ne olursa olsun Demokritos'un kitaplarının bir çok insanın elinde kalacağını düşünüyorlarmış. "Açık ki Platon, o zamana kadar yaşamış filozofların en iyisinin kendi rakibi olduğunu anlıyordu." diyor Aristoksenos.

Platon'un günümüzdeki hayranları bu ifadeyi Aristoteles okulunun düşmanca iftirası olarak görüyorlar. Ama boşuna! Platon, 'Yasalar'ında Demokritos öğretisinin yandaşlarıyla mücadele için böylesi önlemleri aslında kendisi öneriyor: "Bazılarını ölümle cezalandırmak, ötekileri kırbaçlayıp zindana tıkmak, üçüncüleri yurttaşlık haklarından yoksun bırakmak, dördüncüleri yoksullukla ve devlet dışına sürgün ederek cezalandırmak gerekir." Bu önlemlerin, kitap yakmaktan aşağı kalır yanı yok.
Solomon Lurye
Sayfa 99 - Etkin Yayınevi
Şöyle diyordu Demokritos: "Özgürlük kölelikten ne kadar yüksekse, demokratik bir devletteki yoksulluğu da monarşide mutlu yaşantı olarak adlandırılan şeye o kadar üstün tutmak gerekir."
Pers yasalarına göre Maguşlar (sihir yapabilen, rüyaları yorumlayabilen kahinler) gizli ilimlerini ancak Perslere öğretebilirlerdi. Ne var ki Kserkes (Pers kralı), gösterilen konukseverlik karşılığında bir kaç Maguş ve Keldaninin, Damasip'in (Demokritos'un babası) evinde kalıp onun çocuklarına ders vermesini buyurdu... Bilge büyücüler ve Keldaniler, Demokritos'a gizemli Pers ve Babil bilimlerinin bilgeliğini öğrettiler.
Yazara henüz inceleme eklenmedi.

Yazarın biyografisi

Adı:
Solomon Lurye
Unvan:
Yazar

Yazar istatistikleri

  • 6 okur okudu.
  • 2 okur okuyacak.