Thomas Carlyle

Thomas CarlyleKahramanlar yazarı
Yazar
7.1/10
11 Kişi
59
Okunma
34
Beğeni
3.879
Görüntülenme

Hakkında

İskoç asıllı, deneme vehiciv yazarı, tarihçi ve eğitmendir. Carlyle "Edinburgh Ansiklopedisi"'ne de makaleler yazmakla; çok tartışmalara yol açan sosyal yorumlamalarıyla ve iktisat bilimini "kasvetli bilim" olarak tanımlanması ile hatırlanmaktadır. Yapıtlarında İngiltere'nin tarihini, toplumsal yaşamını ve işçi sorunlarını ele almıştır. Ailesi, İskoçya'da çok yaygın olan sıkı Kalvinizm Protestanlığı inanç ve göreneklerine bağlıydılar ve oğullarının Protestanlık prensiplerine göre eğitilmesine dikkat etmişlerdi. Carlyle'nin eğitimi sonunda bir Protestan papaz veya vaiz olmasını beklemekteydiler. Ancak Carlyle Edinburgh Üniversitesi'nde ilahiyat eğitimine devam ederken katı Hristiyan inancını kaybetmiş ve bunu da açıkça her eseri, yazısı ve hareketi ile ortaya koymuştu. Buna rağmen Carylye'in hazırlayıp yayınladığı eserlerin ana temaları ve bunların işlenişi sıkı dinsel prensipleri yansıtmaktaydı. Carlyle'ın geleneksel Hristiyanlığa inanmamasının herkesçe bilinmesi ve eserlerinin ana temalarının sıkı Hrıstiyan prensiplerini içermesi ile Victoria devrinin son dönemlerinin önemli bir karakteri idi. Bu devirde birçok aydın bu ikilemi çok çekici bulmakta idi. Özellikle Charles Darwin'in evrimsel teoriyi açıklaması, sosyal ve bilimsel ilerlemeler, bu aydınların geleneksel sosyal düzene ait din, inanç ve tutumlarını soru altına alıp tehdit etmekteydi ve Carlyle bunu eserlerine ustalıkla yansıtmaktaydı. Güney-batı İskoçya'da Dumfries ve Galloway bölgesinde 4 Aralık 1795 tarihinde çok katı Kalvinizm inançlı bir ailenin oğlu olarak doğdu. Ailesi, onu "Annan Akademisi" adlı kamu sektörü okulu olarak iyi isim yapmış bir okula gönderdiler. Fakat burada arkadaşlarına uyamayarak ve alay konusu olarak çok zor günler geçirdi ve üç yıl orada okuduktan sonra ayrıldı. Ailesinin isteklerine uyarak bir Protestan din adamı olmak için Edinburgh Üniversitesi'ne kaydoldu. Gençliğinde ve bu ilk üniversite hayatında, ailesinin ve İskoç toplumunun sert ve sıkı Kalvinizm inancı onda büyük etkilere neden oldu ve sonradan Hristiyanlığa inancını kaybetmesine rağmen hayatı boyunca katı Kalvinizm değerlerine uymaya devam etti Üniversite diploması aldıktan sonra bir din adamı olmadı. Önce bir hukukçu olmak için çalıştı ve sonra ilk gittiği ve hoşlanmayıp bıraktığı Annan Akedemisi'de ve sonra "Kırcaldy" kasabasının okulunda öğretmen olarak çalıştı. 1818-19 yıllarında Carlyle yeniden [Edinburgh Üniversitesi]]'ne kayıt olarak ve yeni bir üniversite diploması daha aldı. Ama bu sırada Hristiyanlığa olan inancını tamamen kaybetmesi ona büyük psikolojik etkiler yaptı. Carlyle yazı hayatına Edinburgh Üniversitesi'ne yeniden girmesinden önce başlamıştı. Ama öğretmenliğe geri döndükten sonra 1821'de Carlyle, dinsel alanlara girme arzusunu tamamiyle geride bırakıp hayatını bir yazar olarak kazanmaya karar verdi ve Edinburgh'a yerleşti. Almanca'ya ve Alman edebiyatına büyük merak sarıp bu alanlarda derin ve yoğun çalışmalara başladı. Bu dönemde Alman edebiyatının önemli eserlerini İngilizce'ye çevirerek yayınladı. Bunların arasında ilk defa Johann Wolfgang von Goethe'nin 1777'de başlayıp 1812'de yayınladığı Wilhelm Meister’in Çıraklık Yılları kitabının İngilizce çevrisini hazırladı ve bu eser 1824'de yayımlandı. Friedrich Schiller'in biyografisini yazdığı "Schiller'in Hayatı" adlı bir eseri 1823 ve 1824 yıllarında "Londra Dergisi"'nde kısım kısım basıldıktan sonra 1825'de kitap olarak yayımlandı. Carlyle bu eserlerin çevrilip yayımlanmasından, roman ve hikâye janrında hayal mahsulü yazılar yazmaktan vazgeçip denemeler, biyografi, tarih gibi daha ciddi janrlarda yazılar hazırlamaya yöneldi. Paris ve Londra'ya bir gezi sonra İskoçya'ya döndükten sonra "Edinburgh Review" adlı bir edebi dergi için denemeler yazmaya başladı. Bunlar "Signs of the Times (Zamanımızın İşaretleri)" ve " Characteristics (Nitelikler)" adıyla sonradan toplanıp basıldı. 1826 yılında Carlyle 1821 yılında tanıştığı bir yazar olan Jane Baillie Welsh ile evlendi. Karısının sağladığı para ile 1828 sonrasında karı koca "Craigenputtock" adlı bir İskoçya çiftliğinde yaşamaya başladılar. Bu çiftlikte yaşaması sırasında Carlyle'in denemeleri yayınlanmaya başladı ve bir deneme yazarı olarak büyük isim yaptı. Bu denemelerin uslubu dolayısıyla aksi tabiatli ve kızgın uslublu bir yazar olma şöhreti kazandı. Kimi eleştiriler bu şöhretinin evine ve aile hayatına da yansıdığını bildirmişlerdir. Gerçekten Carlyle öldükten sonra karısıyla karşılıklı yazılan 9.000 kadar mektupta genellikle çiftin birbiriyle mesut olmalarına rağmen gayet sık olarak birbirine karşı çok kızgınlık gösteren kavgalar yaptıklarını açığa çıkarmıştır. Bazı araştırmacılar ise Carlyle'in bu şöhretinin nedenini muzdarip olduğu mide ülserlerine ve ağrılarına atfetmektedirler. Carlyle'in "Sartor Resartus (Terzi ve yeniden yapılan dikiş)" adlı yapıtı Britanya eleştirmenleri ve okurları tarafından önce hiç beğenilmedi. Bu yapıtta Carlyle kendi öz yaşamını eleştirel bir biçimde ele alıp derin bir analizini yapmaktaydı. Bu eser "Fraser's Magazine" adlı dergide 1833-1834 yıllarında kısım kısım yayınlandı. 1836'da ABD'de Boston'da ilk edisyon yayimlandı; İngiltere'de kitap olarak ilk yayını 1838'de olmuştur. Bu yayıma önsöz yazan ve Caryle'in sonradan yakın bir arkadasi olan Amerikalı yazar Ralph Waldo Emerson bu eserin Amerikan transandantalizm (deneyüstücülük) akımına bir baz oldugunu belirtmektedir. Sonradan Britanya entellektüel kültür çevrelerinde Carylye'in bu eserinin değeri anlaşılmıştır. Carlyle, 1834'de yasamak icin Londra'ya gecti. Burada Chealsea semtinde bir ev aldi ve bu semtte yaşayan (Leigh Hunt, John Stuart Mill, ve Ralph Waldo Emerson gibi entellektüel ve edebi yazarlar grubu icinde "Chelsea'nin Bilgesi" olarak isim yaptı. Carlyle, burada sonunda 1837'de üç cilt olarak yayınlanacak "French Revolution (Fransız Devrimi)" adlı tanınmış tarih eserini yazdı. Bu eserde ele aldığı fakirlerin soylular tarafından eziyet ve zulüm altına alınışı oldukça ilginin yanında olumlu ve olumsuz birçok yorumu da beraberinde getirdi. 1837-1840 yıllarında Carlyle 4 konferanstan oluşan, dinlemek icin 1 euro giriş ücreti alınan, halk konferansları verdi. Bukonferansların notlarını "Heroes and Hero Worship (Kahramanlar ve Kahramanlara Tapma)" adında bir kitap olarak yayımladı. Bu kitapta Carlyle; Luther, Shakespeare, Muhammet, Dante ve Napoléon'un yaşamöykülerini konu edinmiş ve bu kişilerin insanlık tarihinde belirleyici önemini vurgulamıştır.
Unvan:
İskoç Asıllı Deneme ve Hiciv yazarı, Tarihçi ve Eğitmen
Doğum:
Ecclefechan, Birleşik Krallık, 4 Aralık 1795
Ölüm:
Londra, Birleşik Krallık, 5 Şubat 1881

Okurlar

34 okur beğendi.
59 okur okudu.
2 okur okuyor.
170 okur okuyacak.
2 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Kusurların en büyüğü, insanın kendi kusurlarından habersiz olmasıdır.
Reklam
"BAŞKALDIRAN İNSAN!.."
- “Hatalara, yanlışlara başkaldıran insan; kendisini, hakikate inanan bütün insanlara kavuşturacak bir yol üzerindedir...” [
Sayfa 159Kitabı okudu
İnsan bir şeye inanarak yaşar, birçok şey üzerinde tartışıp kavga ederek değil.
Sayfa 257Kitabı okudu
"Tecrübeler en iyi öğretmenlerdir. Yalnız okul masrafları biraz çoktur."
Thomas Carlyle
Thomas Carlyle
"İman büyük bir şeydir. Her şeye can veren odur. Bir insan veya bir millet, bir defa inanmaya başladı mı çabucak büyür, yükselir ve yükseltir. Yenilmez bir kuvvet olur.." (
Thomas Carlyle
Thomas Carlyle
)
Reklam
"Günümüzün gerçek üniversitesi iyi bir kitap koleksiyonudur."
Thomas Carlyle
Thomas Carlyle

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
341 syf.
7/10 puan verdi
·
25 saatte okudu
Gerçekleri Anlatırsa Müslümanlığa Kayacak Korkusu
Kolay kolay eski okuduğum kitaplara inceleme yapmam. Lakin bu kitabın incelemesi olmamasından dolayı inceleme yapmaya karar verdim. Özellikle kitabı alırken HZ. Muhammed sav hakkındaki bölümü çok merak ediyordum. Bir hristiyan gözünden nasıl görünüyor diye. Kitabın içeriğinde başka kişilerde var Lakin ben Peygamberimiz sav hakkındaki yerlerle ilgili inceleme yapacağım diğer kişiler hakkında irdeleyecek kadar bilgi sahibi değilim. Kitap yazırının söyleşilerinden toplanmış. Yani bir sesleniş var. Bu seslenişi yaparken şu cümleyle başlaması ne yazık. ' Siz zaten hristiyansız içinizden kimsenin Müslümanlığa dönmeyeceği rahatlığıyla konuşabilirim.' Diyor ve Peygamberimizi övüyor. aynı zamanda korkuyor. Bir yerde Kitabımıza saçma diyor. Bir kaç dakika sonra saçma o anlamda değil. Aslında bir insanın yazmayacağı bir kitap olduğu için öyle dedim diyor. Yani içten içe saygı duyuyor ama bir korkuda var çok gerçekleri söylersem hem beni indirirler hem müslüman olurlar korkusu... Kitabı bulursanız özellikle peygamberimi sav kısmını okumanızı tavsiye ederim. Diğer kişileri de merak ederseniz okuyun.
Kahramanlar
KahramanlarThomas Carlyle · İnkılap ve Aka Kitapevi · 197342 okunma
47 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
4 günde okudu
Kitap, Carlyle'nin Kahramanlar adlı kitabında yer alan Peygamberimiz ile ilgili olan bölümün müstakil basımıdır. Bu basımda ek olarak bazı batılı düşünürlerin de Peygamberimiz ve İslamiyet ile ilgili düşünceleri de yer alıyor. Genel itibariyle kitabı beğendim. Carlyle'nin koyu bir Hristiyan olması nedeniyle bazı yerlerde tasvip etmeyeceğimiz birkaç cümlesi var ama bunun dışında mümkün olduğunca objektif yazmaya çalıştığı görülüyor. Tavsiye ederim.
Peygamber Kahraman Muhammed
Peygamber Kahraman MuhammedThomas Carlyle · Serdengeçti Neşriyatı · 19583 okunma