Olumsuz bir sürü yorum var kitap ile alakalı. Çok haklılar. Değerlerin basit gösterildiği ve herhangi bir insanın yaptığı takdirde ahlaksız deneceği ama her ne hikmetse bu kitapta övüldüğü davranışlar silsilesi okudum. Ahlak denilen şey kalbin temiz olsun, dürüst ol, hayvanlara zarar verme demekten ibaret değil. İnsan bir bütündür ve tabiatla da diğer insanlarla da bir bağı vardır. Bu bağın gerektirdikleri vardır, bunu zedeleyemez. Varlığının, mevcudiyetinin gerektirdikleri vardır. Oysa insanların normalleştirdiği ve süslü kelimelerle sahnelediği şeyler toplumu zamanla öyle bozar ki... Tabiat da bu bozulmadan nasibini alır. Ama elbette bu kimin umrunda. Yeter ki özgür (?) olalım.
Aylin bir hayatı yaşadı ve öldü. Onu yargılamıyor ve eleştirmiyorum çünkü öldü. Onun zihniyetini eleştiriyorum. Başarısı bizler için bir ders. Yeni şeyler denemesindeki cesareti de öyle. 26 yaşında tıp okumak mı? Hadi canım, derdim.
Ve elbette eleştirimin odağı Ayşe Kulin. Gerçek olmalarına karşı yüzeysel karakterler gördük. Kitabın tek olumlu tarafı akıcı olmasıydı ama bir kurgu böyle mi ele alınır? O kadar yüzeysel ki... Sırf yazılmak için yazılmış izlenimi verdi bana çoğu zaman. Bu kadar gereksiz detay bilmez zorunda değildik. Neyse...
Özetle, ben de çoğu insan gibi tavsiye etmiyorum kitabı.