Ahsen

Bilinçdışı sürecin hastam için ne taşıdığını size aktarabildim bilmiyorum. Yine de böyle bir sürecin, deneyimin değerini tartacak nesnel bir ölçüt yoktur elimnizde. O deneyimi geçirmiş olan kişi için olan değerine bakmamız gerekir. O zaman, görünüşte yararsız bazı rüyaların, akıllı biri için bir anlamı olduğu gerçeği size çarpıcı gelebilir. Fakat kişinin dediklerini kabul edemiyorsanız veya kendinizi onun yerine koyamıyorsanız, onu yargılamamalısınız. Yargılayabileceğiniz bir Arşimed noktası yoktur, çünkü psike, görüntüsünden farklıdır. Psike, psikolojinin nesnesidir ve ne yazık ki, aynı zamanda onun öznesidir ve bu gerçekten kaçış da yoktur.
Reklam
Aslında vicdan, ve özellikle de rahatsız bir vicdan, cennetin bir hediyesi olabilir; eğer özeleștiri amacıyla kullanılırsa gerçek bir lütuftur. Kendi içini inceleyen (in- trospective), titiz bir süreç şeklinde gerçekleştirilen özeleştiri, kişinin kendi psikolojisini anlamaya yönelik her girişimin ayrılmaz parçasıdır. Eğer kendinizi de şaşırtan bir şey yapmışsanız ve sizi bu harekete itenin ne olduğunu kendinize soruyorsanız, davranışınızın ardındaki gerçek motifi (güdüyü) ortaya çıkarmak için, vicdanınızı rahatsız eden motife ve ona eşlik eden titiz güce gerek duyarsınız. Ancak o zaman, eylemlerinizi hangi motiflerin belirlediğini görebilirsiniz.
İlk nokta konusunda, metafizik uzmanı olmadığım için verecek bir cevabım yok, fakat ikinci noktaya gelince, bir inanç değil, deneyim sorununun sözkonusu olduğunu belirtmek istiyorum. Dinsel deneyim mutlaktır. Tartışılmazdır. Tek söyleyebileceğiniz, hiç böyle bir deneyim yaşamadığınızdır, karşınızdaki de şunu söyler : "Ama, ben yaşadım." Ve tartışmanız burada sona erer. Tüm dünya din konusunda ne düşünürse düşünsün, dinsel deneyim yaşamış biri, kendisine hayat, anlam ve güzellik kaynağı olan ve dünyaya ve insanlığa yeni bir parlaklık veren büyük bir hazineye sahip olmuştur. Barışa kavuşmuştur. Böyle bir hayatın yasal olmadığını, böyle bir deneyimin geçerli olmadığını ve böyle bir pistis'in sadece sanrı (ilüzyon) olduğunu hangi ölçüte (kritere) dayanarak söyleyebileceksiniz? Aslına bakılırsa, nihai şeyler konusunda, yaşamanıza yardım eden unsurlar dışında daha iyi bir gerçek var mıdır ki?

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Bu tür sorunlar hiç bir zaman yasayla veya kurnazlıkla cözülmez. Sadece genel bir tutum değişikliğiyle çözülebilir. Belirtilen değişiklik, propagandayla ve kitle toplantılarıyla veya siddetle başlamaz. Bireylerdeki değişme ile başlar. Onların kişisel zevklerinin ve nefretlerinin, hayata bakışlarının ve değerlerinin değişim geçirmesiyle devam eder. İşte, sadece bu tür kişisel değişikliklerin birikimi, bizi kollektif çözüme ulaştırabilir.
Var olmanın sadece fiziksel bir biçimde olabileceği varsayımı, neredeyse gülünç bir önyargıdır. Aslına bakılırsa, yakından bildiğimiz tek varoluş biçimi, psişiktir. Tam tersine şunu da söyleyebiliriz: fiziksel varoluş sadece çıkarsamadır (inference), çünkü ancak duyularımızın bize ilettiği psişik imgeleri (imajları) algıladığımız sürece madde hakkında bilgi sahibi olabiliriz.
Reklam
Peki ama psişe nedir? Maddeci bir önyargıya göre, psişe, beyindeki organik süreçlerin fenomenler üstü bir yan ürünüdür sadece.
William James'in belirttiğine göre, bilim adamları genelde bir şeye iman edip inanmazlar, onların özelliği bağlılık duygusudur. - James, Pragmatism (1911).
Numinosum, ya görünür bir nesnenin (objenin) niteliğidir ya da görünmeyen bir varlığın etkisidir ve sonuçta, bilincin özel bir şekilde değişiklik geçirmesine yol açar.
Annesiz erkekler
Bowlby'nin kendisi bana, yatılı okul deneyimlerinin George Orwell'i 1984 romanını yazmaya esinlendirdiğini söylemişti, kitapta insanların, otorite olarak sayılan birinin onayını ve sevgisini kazanmak adına kendileri için değerli ve doğru olan şeyleri - benlikleri de dahil- feda etmeye nasıl inandırıldıkları anlatmaktadır.
Sayfa 109Kitabı okudu
Depersonalizasyon
..Travma yaşayan çocuklarda dikkate değer bir sorundur. Sıkıntılarını uyumsuz davranışlarla dışavuran çocuklar, dikkat çekme eğilimindedir; zihnini boşaltan çocuklar kimseyi rahatsız etmez (EN/Bu nedenle de fark edilemez.) ve yavaş yavaş geleceklerini kaybederler.
Reklam
Şimdiki Zamanda Yaşamayı Öğrenme
TSSB'de travmatik anıların baskın olmasının nedenlerinden biri de içinde bulunulan zamanı tam olarak yaşayamamaktır. Tam olarak burada olamadığınızda, orası korku ve sefaletle dolu olsa bile, yaşadığınızı hissettiğiniz yerlere gidersiniz.
Greg Morant'ı ele alalım. Morant Amerika'nın en başarılı dolandırıcılarından biri. Ve iş psikopatlığa geldiğinde, tanışma şerefine eriştiklerim arasında cazibe ve acımasızlıkta ilk beşe girer. Onunla New Orleans'daki beş yıldızlı bir otelin barında buluştuk. Önce 400 dolarlık bir şişe Crystal şampanya ısmarladı, ardından cüzdanımı geri verdi.
Deliliğin sinirsel tsunamisi, mantığın kristal kıyılarını kıyamet yerine çevirecek diye bir şey yoktu. Aynı anda hem aklı başında hem de dengesiz olabilirdiniz.
"Dünyalı," dedi, "bazen konuşma üslubunu takip etmekte zorlanıyorum. (....) Fare dediğiniz bu yaratıklar, göründükleri gibi değildir. Hiperzeki, tüm boyutlara hakim, engin varlıkların bizim boyutumuzdaki uzantısıdır. Peynir ve çıkardıkları tiz viyaklamalar yalnızca bir paravandır." Yaşlı adam duraksadı ve karşısındakinin duygularını paylaşan bir sempati ifadesiyle kaşlarını çatarak konuşmaya devam etti. "Korkarım, üzerinizde deney yapıyorlardı."
Sayfa 181Kitabı okudu
"Bunlar, babaları, annelerinin cennette yaşayan bakire huriler olduğuna inanan ilk çocuklar olacak."
Sayfa 498Kitabı okudu
394 öğeden 376 ile 390 arasındakiler gösteriliyor.