Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Ömer Duhan Okçu

Ömer Duhan Okçu
@Duhan_okcu
17 okur puanı
Temmuz 2023 tarihinde katıldı
Wesley şöyle yazmıştır: “Korkarım ki, zenginliğin arttığı yerde dinin içeriği aynı ölçüde azalmıştır.”
Sayfa 150
Reklam
Fakat yalnız 7 yıl boyunca katı bir Kalvinizm ile yönetilen Hollanda’da en ciddi dini çevrelerde egemen olan yalın yaşam biçimi büyük zenginliklerle birleştiğinde, aşırı bir sermaye birikimine yol açmıştır.
Sayfa 148
Asketizm Eski Ahite uygun olarak ve “iyi iş” anlayışının ahlaki değerlendirmesi de tam bir analoji içinde kalarak zenginlik peşinde koşmayı, reddedilmesi gereken; fakat mesleki uğraşının ürünü olarak zenginliğe ulaşmayı tanrının kutsaması olarak görmekle kalmayıp, ayrıca daha da önemlisi, durup dinlenmeden sürekli, sistematik dünyevi meslek öğretisinin dini değerlendirilmesinin asketizme ulaştıracak en yüksek araç ve aynı zamanda insanın yeniden doğmasının ve gerçek inancının en emin ve açık ispatı olması, bizim burada kapitalizmin “ruhu” olarak adlandırdığımız yaşam biçiminin yayılmasının en büyük manivelası olmuştur.
Sayfa 148

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Mülk arttıkça tanrının şanı için kaybolmadan tutmak ve durmadan çalışarak çoğaltmak yükümlülüğü de artar.
Sayfa 148
Fakat iş, her şeyden önce, yaşamın tanrı tarafından yazılmış kendi içinde amacıdır. Aziz Paulus’un “çalışmayan, yememelidir” cümlesi herkes için geçerlidir. İşe karşı isteksizlik, kutsanmışlık durumunun eksikliğinin işaretidir.
Sayfa 136
Reklam
Zaman sonsuz derecede değerlidir, çünkü kaybedilen her saat tanrının şanını arttırma hizmetindeki çalışmadan çalınmış­tır.
Sayfa 135
Goethe
Eylemde bulunan her zaman bilinçsizdir; gözlemci dışında hiç kimsede bilinç yoktur.
Sayfa 130
İlahi takdire ulaşmış olanlar, başka günahlarla olduğu gibi, dogmatik hatalarla da karşı karşıya kalabilirler ve deneyimler gösteriyor ki, teolojik okullarda eğitim görmemiş hıristiyanlar en açık biçimde inancın ürünlerini verirken öte yandan yalın teolojik bilgi, eylem yoluyla inancın ispatını garanti edemez.
Sayfa 112
Yalın bir biçimde asketiklerin dini güdüsünün bakış açısından bakıldığında, Kalvinist olmayan asketik hareketler Kalvinizmin iç tutarlılığının yumuşaması olarak görülürler.
Sayfa 111
Bütün varlığı etkileyen Hıristiyanlaştırma süreci, Lutherciliğin tersine Kalvinizmin insanları zorladığı ahlaki yaşam biçiminin metodik niteliğinin sonucudur. Kalvinist etkinin biçimini doğru anlayabilmek için, bu metodiğin yaşamı etkileyen en önemli etmen olduğu göz önünde tutulmalıdır.
Sayfa 108
Reklam
Fakat Kalvinizm, gelişimi boyunca buna olumlu bir şey ekledi: Dünyevi meslek yaşamı içinde, inancın ispatının gerekliliği düşüncesini. Bununla, dini eğilimli geniş kitlelere asketizmin olumlu güdüsünü verdi ve ahlakını ilahi takdir öğretisine dayandırmakla, keşişlerin, dünyanın dışında ve ötesindeki ruhsal aristokratik durumlarının yerine, tanrı tarafın­dan ebediyetten beri seçilmiş azizlerin bu dünyadaki ruhsal aristokrasisini getirdi.
Sayfa 105
Dinsel yaşamı, ilk durumda mistik duygu kültürü, ikinci durumda da asketik eğilim gösterir. İlk biçime Luther yakındır, Kalvinizm ikincisine aittir. Kalvinist, reformun sola fidesinden kurtulmak istiyordu. Fakat Kalvin'in düşüncesine göre, yalın duygu ve ruh halleri, her ne kadar yüksek gibi görünse de, aslında aldatıcıdır; "certitudo salutis"e güvenilir bir temel olarak hizmet edebilmek için inanç, kendi nesnel etkisi içinde ispatlanmalıdır: bir fides efficax olmak zorundadır, kurtuluşa çağrı, "etkin çağrı" (Savoy Bildirisinde kullanılan deyim) olmalıdır.
Sayfa 98
Tanrının buyruğu değişmez olduğuna göre, inayeti de lütfettikleri için vazgeçilmez, inkar ettikleri için de erişilmezdir.
Sayfa 89
John Milton
"Cehenneme gidebilirim, ama böyle bir tanrı, hiçbir zaman benim saygımı kazanamaz."
Sayfa 87
120 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.