Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kübra Yıldırım

Kübra Yıldırım
@fkbryldrm
2 okur puanı
Ocak 2021 tarihinde katıldı
Şu anda okuduğu kitap
Kübra Yıldırım

Kübra Yıldırım

, bir kitabı okumaya başladı
Gece
GeceBilge Karasu
7.9/10 · 2.190 okunma
Reklam
Kübra Yıldırım

Kübra Yıldırım

, bir kitabı okumayı düşünüyor
Postmodern Teori
Postmodern TeoriDouglas Kellner
8.5/10 · 45 okunma

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Akşit Göktürk'ün sunuşundan ''Gece belirli bir gerçekliğin, tek tanımla saptanabilecek bir insanlık durumunun dile getirildiği bir anlatı değil. Belli bir öykü, kişilikler, ya da nedensellik ilkesiyle işleyen bir olay örgüsü sunmuyor bize. Bunlara yönelik türden bir okur beklentisine karşı direniyor nerdeyse. Karşıtlık ile olumsuzluk, Gece'nin söyleminde baştan sona en belirgin iki nitelik. Neye karşıtlık? Günümüz yaşamının çekilmez akışı içinde, kurtulunmaz bir insan yazgısının olumsuzlanması mı söz konusu? Hayır. Buradaki karşıtlık ile olumsuzluk, Gece'nin yazım alanındaki geleneksel ölçütler ya da alışkanlıklarla bağdaştırılamaz özelliğinden doğan bir durum.'' D
Epiküros ve Epikurosçu okulun mensupları da insan ruhunu dinginleştirmesinden dolayı boş zamanı değerli görmüşlerdir (Hunnicutt, 2006: 67). Bu bağlamda insanın doğası gereği aradığı en yüksek hazzın ruhsal ihtiyaçları karşılayarak içsel denge ve dinginliğe ulaşmak (Cevizci, 2001: 249-50) olduğunu ifade eden Epiküros için insanın amacı, mutlu
Reklam
Aristoteles için ise boş zaman, toplumların birlikte yaşamasını garanti eden bir etkinlik alanıdır. Çalışma neticesinde elde edilen ekonomik özgürlükle- rin insanları barışçıl bir şekilde bir arada tutmak için yeterli olmadığını düşünen (Hunnicutt, 2006: 65) Aristoteles, insanları gerçek anlamda mutlu edecek, onları düşünmeye sevk edecek ve böylelikle kendilerini gerçekleştirmelerini sağlayacak değerli bir alan olarak görmüştür. İnsanın biricik faaliyetinin düşünme olmadığı- nın bilinci ile düşünme dışında kalan faaliyetlerin de akıl tarafından düzenlenmesi ve yönlendirilmesi gerektiğini ifade eden Aristoteles, boş zaman ile ilgili salt hazcı yaklaşımlara da karşı çıkmıştır (Cevizci, 200: 222-3).
''Boş zaman kavramının bir sorun olarak ele alındığı Antik Yunan’da Platon için ‘aşırı çalışmak akılsızlıktır’ ve bu sav, kurmuş olduğu akademide öğrettiği ilk şeydir. Ona göre insanın gereğinden fazla çalışması, aşırı iş kaygısı, zenginlik, ün gibi hırsları insanın özgürlüğünün kısıtlanmasına ve doğasının gönüllü kölesi ol- masına yol açmaktadır. Bununla birlikte çalışmanın yanı sıra aylaklığın da akılsız- lık olduğunu ifade eden Platon’a göre boş zaman; aşırı uyumakla, aylaklıkla ya da eylemsizlikle geçirilecek serbest bir zaman değildir. Bu bağlamda eğitimli kişiyi müzik ve spor ile ilgilenmek için aktif boş zamana sahip kişi olarak değerlendiren Platon için felsefe yapmak, boş zamanı en iyi kullanmanın bir ölçütü ve insan olmanın zirvesidir (Hunnicutt, 2006: 64). ''
''Böylece kölelik sistemi üzerinden vatandaş olan ve olmayan ayrımı yapılarak sınıflı bir toplum yapısı oluşturulmuş tur. Bu gelişmeler, çalışma ile boş zaman arasındaki gri alanın kaybolmasına ve boş zamanın belli bir sınıfa ait bir olgu olarak değerlendirilmesine neden olmuş- tur (Hunnicutt, 2006: 57-58).'' ''Tarihsel süreç içerisinde geriye doğru ilerlediğimizde avcı ve toplayıcı top- lumların boş zaman kavramına sahip olmadıkları hususunda hemfikir olan bilim adamları. '' ''Kültür antropologlarına göre avcı-toplayıcı toplumlar, çalışma ile boş zaman arasında net bir ayrım yapmamışlardır.'' ''Sokratik okullar, Platon’un Akademi’si, Aris- toteles’in Lise’si, Epiküros tarafından kurulan Epikürosçu okul, Kıbrıslı Zenon’un kurmuş olduğu Stoa okulu, Pyrrhon tarafından kurulan Şüphecilik okulu Antik dünyadaki boş zamanı değerlendirme çabasının örneklerindendir.'' kurmuş olduğu Stoa okulu, Pyrrhon tarafından kurulan Şüphecilik okulu Antik dünyadaki boş zamanı değerlendirme çabasının örneklerindendir. Murat BAHADIR, Antikçağ’dan Günümüze Boş Zaman Üzerine Bir Değerlendirme, ETÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, I/2, Temmuz 2016, Sayfa: 103-116
Kübra Yıldırım

Kübra Yıldırım

, 2021 okuma hedefini ekledi.
2021 OKUMA HEDEFİ
0/100 kitap - %0 tamamlandı
Henüz kitap okumadı
100 kitap
0 sayfa
0 inceleme
0 alıntı