Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Türkler ve İslâm
Türklerin Müslüman olmaları radikal dönüşümler getirdi. Bütün cemaati tahayyül alt üst oldu. Sosyal hayatın hemen her safhası değişim yaşarken şahsi kimlikler bütünüyle dini-cemaati bir nitelik kazandı. Türk etnik kimliğinin İslamla kaynaşmasının yoğunluk derecesinin, Müslüman Araplar dahil, başka bir benzeri yoktur. İslam öncesi gelenek ve efsaneler köylüler ve aşiret mensupları arasında korunsa bile, 15. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı saray kültürü, yeni edinilen gaza idealine ve emperyal vizyona uygun olarak İslam öncesi etnik hatıralardan hemen tamamıyla arındırılmıştır. İstanbul'un fethinden önce Osmanlı Devleti bir imparatorluk değil, esas olarak bir "etnik Türk varlığıydı". Fetihten sonra, dini çeşitliliğin "millet" sistemiyle kurumlaştırılması etnik Türk kimliğinden emperyal devlete geçişi de beraberinde getirdi. Gaza idealini vaz eden İslami bağlanmanın etkisiyle etnik Türklük sönmeye yüz tuttu ve yerini bütünüyle dini tahassüse bıraktı. Osmanlı Devleti, Türk etnik kimliğinin esası­nı oluşturan naif soya dayalılığı boy-üstü bir kimliğe dönüştürürken, pek zorlanmamıştır.
·
537 görüntüleme
Kaan okurunun profil resmi
... Osmanlı tarih yazımı ve gümrük vergileri, soya dayah proto-Türklüğün lslamda erimesinin açık örneklerini sunar. Osmanlı tarih yazımı lslamın doğuşuyla başlar, buradan Osmanlı hanedanına ve devletine geçiş yapar. Bu iki başlangıç noktası önce lran'da, sonra da Anadolu'daki Selçuklu devletleri vasıta­sıyla birbiriyle ilişkilendirilir. Müslüman olmayan toplulukların tarihine, Osmanlı Devletiyle ilişkisi oranında yer verilir. Türklerin lslam öncesi tarihi bütünüyle ihmal edilir. Osmanlı tarihçileri için sadece lslam sonrası dönemler anlam taşımaktadır.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.