Gönderi

303 syf.
8/10 puan verdi
Keyifli okumalar...
Bu kitabı okumaya başlarken bile insanın gözünde çok büyüdüğünü söylersem yanlış olmaz.Öncelikle kitap yahudi kitabı. Ama kitapta kızım sana söylüyorum e gelinim sen de salak değilsen anla durumu tabi ki var. Ancak yahudiliği bir köşeye koymak da pek mümkün olmuyor. Eserde işin politik kısmından çok teolojik kısmı daha yoğun işlenmiş. Her dinde sorunlar hep aynı olduğunu tekrar tekrar görme şansınız olacak. Kitap Tanrı'ya hakaret ettiği ve "zararlı" bulundugu gerekçesiyle kilise heyetlerince yasaklanmaya çalışılmış ancak Spinozanın nüfuzlu dostları araya girince bu yasaklama girişimi başlangıçta başarısız olmuştur. Eserin değindiği temel unsurlar şöyle; -peygamberlik hakkında, -mucizeler hakkında -yazı'nın yorumu hakkında, -ne ilahiyatın akla (mantığa) ne de aklın ilahiyata hizmet etmek durumunda olduğu gösterilecek ve hangi nedenlerle (kutsal) yazı'nın otoritesinden emin olabildiğimiz hakkında. Politik kısımda şöyle önemli bir nokta var. Monarşik yönetimin en büyük sırrı ve tüm çıkarı, insanları aldatmakta ve onları dizginlemesi gereken korkuya din maskesi takmakta yatar. Onlar böylece, sanki kurtuluşları için savaşıyormuşçasına, köleleşmek için savaşırlar. Tek adam rejimi yani. Bu adam kibirlenebilsin diye kanlarını ve canlarını vermeyi bir utanç değil de, en büyük onur sayarlar. Esas olarak Spinoza, bu eserinde yahudi kutsal metinlerine olan hâkimiyetiyle metin içi çelişkileri ve redaktörlerin ( bir yazıyı kaleme alan, yazı yazan kimse) sonradan metne yaptığı müdahaleleri ikna edici delillerle ortaya koymaktadır. Spinoza, özellikle yazıcıların metnin anlaşılabilir olması için sonradan yaptıkları müdahaleleri birçok örnek üzerinden açıklamaktadır. Bu, analizlerinin sonucu olarak tevrat’ın ezra tarafından derlendiği ve son şeklinin verildiği kanaatine ulaşmaktadır.
Teolojik - Politik İnceleme
Teolojik - Politik İncelemeBaruch Spinoza · Dost Kitabevi · 2008477 okunma
·
509 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.