Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Hatice Çakmakçı

Hatice Çakmakçı
@haticeokurrr
"oku" Okuyan Ummetiz Instagram hesabım: hatice.okurrr Kitap tavsiyelerim için hesabım açıktır
"Allaha kul olmak" tan başka görevi bulunmayan insanlar, ancak bu açıklamalar sayesinde O'na nasıl kulluk edeceklerini öğrenmiş olacaklardır. Bu sebeple Sünnet-i seniyyesiz bir Müslümanlık düşünmek mümkün değildir.
Reklam
"İnsanlara, kendilerine ne indirildiğini açıkça anlatasın diye sana da Kur'an'ı inzal ettik. (Nahl:16/44) Hemen işaret edelim ki Peygamberimizin tebliğ görevi evrensel olduğu için, açıklamaları da ona uygun bir çerçeve ve nitelikte gerçekleşiyordu. Yani sünnet, Kuranın evrensel planda Hz. Peygamber tarafından yorumlanması demek oluyordu.
Sünnet, Kuranın açıklayıcısı olduğu için Kur'an-ı Kerim'den hemen sonraki ikinci delildir. Kur'an, okunan vahiy, sünnet rivayet olunan vahiy, hadis ise rivayet edilen sünnet "demektir.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Terim olarak sünnet, söz, fiil ve takrirleri ile Hz. Peygamberin İslamı yaşayarak yorumlaması demektir. Bu anlamda sünnet, hadisten daha kapsamlıdır. Nitekim " Size iki şey bırakıyorum. Onlara sıkı sarıldığınız sürece yolunuzu şaşırmazsınız: Allahın kitabı ve Resül'ünün Sünneti.." hadisinde bu anlam açıkça görülmektedir.
Reklam
Her mukallidin amel dereceleri vardır. Herkesin namazından nasibi, korkusu, huşu ve tazimi nisbetindedir. Çünkü Cenabı Hakkın nazargahı kalplerdir. Allah zahiri ve hareketlere bakmaz, işte bu sırra binaen sahabe-i kiramdan bazıları : " insanlar kıyamet gününde itminan, itidal, namazdan zevk ve lezzet almaktan ibaret bulunan namaza dair heyetlerin benzeri bir heyetle haşrolunur."
Haya: zikrolunan bütün manalardan sonra bulunan bir manadır. Zira hayanın dayandığı temel, kusurlu oluşan sezilişi ve günahkarlığın vehmidir. Kusurluluğun ve günah işlemenin tevehhümü bulunmayan hayasız rica, korku ve tazimin bulunması tasavvur edilebilir mi?
Rica: bunun söylenen bütün manaların ötesinde bulunan bir şey olduğu şüphe götürmez bir hakikattir. Halis bir kula en yakışır hareket namazıyla Cenabı Hakkın sevabını ummaktır. Nitekim kendi kusurlarıyla Cenabı Hakkın ikabından korktuğu gibi..
Heybet: Bu da ta'zim'in ötesinde bulunan bir keyfiyettir. Heybet, menşei tazim olan korku demektir. Heybet, menşei İclal (büyüklük) olan bir korku demektir.
Ta'zim: anlayış ve kalp huzurunun ötesinde bulunan bir keyfiyettir. Çünkü kişi bazen kalben hazır olduğu ve manasını anladığı bir konuşmayı kölesine tevcih eder. Kölesi anlar fakat saygı göstermeyebilir.
Reklam
Tefehhüm: Bu kalp huzurunun ötesinde bulunan bir manadır. Birçok zaman, kalp huzuru, lafzın manasıyla değil, ancak mücerred lafızla beraber olur. Binaenaleyh ancak kalbin manası kapsaması Tefehhüm demektir ve tefehhümden de biz bu manayı kastediyoruz.
Tafsilat: Kalp huzurundan maksat, kişinin kalbinin yaptığı ibadet ve okuduğu Kurandan başka bir şeyden çekilerek Kuran bilgisiyle dolmasıdır. Beden bunları yaparken fikir de başka şeylerle meşgul olmamalıdır.
Namazın Diriliğini Tamamlayan Manalar Kalp huzuru Tefehhüm (Anlayış) Ta'zim Heybet Rica Haya
Ölüye yakın nice diri vardır? Bütün namaz boyunca gafil olup sadece tekbir alınırken huzura kavuşanın namazı, hareketsiz diriye benzer. Allahtan güzel yardımını taleb ederiz. Amin..
Kalp huzuru, namazın ruhudur. Bu ruhun idamesi en azından tekbir alındığı zaman bulunmasına bağlıdır. Tekbir anında huzurun eksikliği ruhun helak olması demektir. Huzur, namazın parçalarında ne derece ise o nispette ruh gelişir.
238 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.