Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Allah'sız Ahlak Mümkün mü?

Enis Doko

Allah'sız Ahlak Mümkün mü? Gönderileri

Allah'sız Ahlak Mümkün mü? kitaplarını, Allah'sız Ahlak Mümkün mü? sözleri ve alıntılarını, Allah'sız Ahlak Mümkün mü? yazarlarını, Allah'sız Ahlak Mümkün mü? yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Doğa yasalarının matematiksel bir dile sahip olması, bizi matematiğin insanlığın üzerinde/aşkın olduğuna, dolayısıyla da Nominalizmin yanlış olduğu sonucuna götürmektedir.
Evreni yaratan neden, akıllı canlılığa izin verecek bir evren hedeflemesinin yanında, insanlar tarafından anlaşılabilecek ve teknolojiye imkân verecek bir evren oluşmasına özen göstermiştir.
Reklam
Eğer hiçlik nedensiz bir şekilde evreni yaratabiliyorsa neden başka şeyler yaratmamaktadır? Hiçlik var olan bir şey değildir ve hiçbir özelliği yoktur. Hiçbir özelliği olmadığı için hiçlik hiçbir şeyden de etkilenemez. Öyleyse neden odamızda araba ve televizyonların nedensiz kendi kendine çıktığını görmüyoruz?
Ahlaki önermeler, önceden belirttiğimiz gibi matematiksel önermeler gibi deneysel değildirler. Temel ahlaki ilkelerin doğru olup olmadığı hiç evrene bakmadan anlaşılabilir, dolayısıyla bunlar evrenden bağımsız olarak doğrudur. "Çocuğa tecavüz etmek yanlıştır" önermesi, dünyada hiç tecavüz olmasa, hatta hiç çocuk olmasa da doğru olacaktır.
"Bir insanı boğmak" diye bir güç yoktur. Elimizi sıkma gücümüz vardır ve bu gücü kullanarak bir insanı boğabiliriz. Tanrı'nın günah işleyememesi onun bir gücünün eksik olduğuna işaret etmez.
Merhamet, adalet gibi temel ahlâkî özellikler Tanrı'nın doğasının bir parçasıdır.
Reklam
Doğalcılık tezi bilimsel metotlarla doğrulanıp yanlışlanamadığı için felsefi bir iddiadır. Bu iddiaya dayanan evrimin doğalcı yorumu da dolayısıyla felsefi bir yorumdur.
Standart evrim teorisi, insanın biyolojik yönünü açıklar; bizce, canlıların davranışlarını veya psikolojisini açıklamak, standart evrim teorisinin sınırlarının dışındadır.
Doğalcı bakış açısında insan, sıradan bir hayvandır. Tamamen kör tesadüflerin sonucunda oluşmuştur. Ontolojik anlamda baktığımızda, uyum içinde çalışan atom topluluklarından başka bir şey değildir. Dolayısıyla doğalcı bir bakış açısında, zaten nesnel ahlaki önermeler olduğunu iddia etmek, bence mümkün değildir.
"Geçerli bir nedenimiz olmadan yalan söylemek kötüdür" önermesindeki kötülük özelliğini dış dünyada gözlemlemek mümkün değildir, dolayısıyla buradan bu önermenin aksiyolojik önerme olduğunu anlayabiliriz.
26 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.