Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 4

Adem Apak

Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 4 Sözleri ve Alıntıları

Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 4 sözleri ve alıntılarını, Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 4 kitap alıntılarını, Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 4 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Mütevekkil ve Ehl-i beyt karşıtlığı
Halife Mütevekkil hicretin 236. yılında, Hz Hüseyin’in mezarını ve çevresindeki evleri yıktırdı. Buraların tarım bölgesi olarak kullanılmasını emretti. Emre karşı çıkanın ise cezalandırılacağı ilan edildi.
Sayfa 254Kitabı okudu
Moğol istilâsının meydana getirdiği karanlık tablo Müslüman toplumların psikolojilerini de derinden etkilemiştir. Bu etki insanlarda dünyevî hayattan kaçmaları şeklinde tezahür etmiş, Moğollar’ın zulüm ve baskısına maruz kalan ve kendilerinde buna karşı koyma gücü bulamayan Müslüman topluluklar dünyevî iddialarından vazgeçip mistik eğilimlere yönelmeye başlamışlardır. Tabiatıyla yeni durum İslam dünyasında aklî ilimlerin gerilemesine yol açarken buna karşılık tasavvufî hareketlerin gelişip güçlenmesi için uygun bir zemin hazırlamıştır.
Sayfa 463 - Özdügenli, Osman Gazi, “Moğollar”, DİA, XXX, 228.Kitabı okudu
Reklam
[Seffâh: İlk Abbâsî halîfesi Ebu'l Abbâs] Ebû Dulâme, bir gün Seffâh'ın huzuruna çıktığında halîfe ona istediğini sordu. Bunun üzerine muhatabı sadece bir av köpeğine ihtiyacı olduğunu söyledi. Halîfe bunun yerine getirileceğini bildirince Ebû Dulâme, köpeğin yanında üzerinde ava çıkacağı bir hayvanın da verilmesini talep etti. Seffâh bu arzusunun da yerine getirileceği taahhüdünde bulundu. Ebû Dulâme, bu defa kendisine bir köle tahsis edilmesini istedi. Kölenin verileceği söylendiğinde Ebû Dulâme'nin, "Efendimiz, artık bu köpek ve binitle gerçekleştirdiğim avı pişirecek bir cariye bağışlayınız" dediği duyuldu. Halîfe ona cariye sözü verince "Efendimiz bunların barınacakları bir de mesken lâzımdır" ifadesiyle ev talebinde bulundu. Seffâh, kendisine bunun da verileceğini söyledi. Ebû Dulâme, devamla "Efendimiz, bir köyümüz olmazsa bu ailenin geçimini nereden karşılarız?" dediğinde, bu defa Ebu'l Abbâs ona yüz dekar dikili, yüz dekar ekime müsait bir arazi verilmesini emretti. Ebû Dulâme yine "Efendimiz, ben de size Esedoğulları vadilerinden beş yüz bin dekar vereyim". Halîfe bu latifeye gülerek, "Öyle ise arazinin tamamı dikili olsun" diyerek vadini tashih etti.
Sayfa 59
Emevî halîfelerinin kabile merkezi siyaset takip etmiş olmaları, onların bir devletin idarecisi olmaktan çok, belli bir zümrenin temsilcisi haline gelmeleri sonucunu doğurmuş, bu gelişme ise Emevîler'in, toplumun önemli bir kısmının kamuoyu desteğini yitirmesine sebep teşkil etmiştir.
Sayfa 21
Reklam
“Mehdi memurların icraatlarından dolayı yargılanabilmeleri maksadıyla özel yetkili yüksek mahkemeler ihdas eden ilk Abbasi halifesi olmuştur bu dairenin başına İbni Sevban’ı tayin etmiştir.”
Sayfa 112Kitabı okudu
“İslam kaynakları, Mu’tasım’dan musemmen ( sekizli) halife olarak bahsetmektedirler. Buna göre sekiz rakamı onun hayatının büyük safhasında görülmektedir. Abbas b.Abdülmuttalib‘in sekizinci kuşaktan torunu, sekizinci abbas halifesi olması ,halifeliğinin sekiz yıl sekiz ay sürmesi, hicretin 218 yılında halife olması sekiz erkek sekiz kız çocuğunun olması ve 48 yaşında ölmesi bu cümledendir.”
Sayfa 244Kitabı okudu
Reklam
Tarihçi İbnü’l-Esîr, Moğollar’ın başta Bağdat olmak üzere İslâm beldeleri üzerindeki tahribatını şu sözlerle dile getirir: “Tatarlar, diğer adıyla Moğollar’ın İslâm diyarına girişleri hadisesini kaleme almaktan yıllarca çekinip durdum. Bu olayları kaydetmeyi hiç de istemiyordum. Bazen bunları yazmanın gereğine inanıyor, bir adım ileri atarken, sonra iki adım geri atıp vazgeçiyordum. İslâm’ın ve Müslümanlar’ın ölüm haberini ve başlarına gelen büyük felâketi yazmak kimin kolayına gelebilir ki? Kim bu felâketin yazılmasını ve anlatılmasını kolay görebilir? Keşke annem beni doğurmasaydı, keşke bu büyük felaketten önce ölüp gitseydim. Adım ve sanım unutulsaydı da bu olayla karşılaşmasaydım, böyle bir olayı yaşamasaydım. Bu büyük dehşet verici hadise, gün ve gecelerimizi kararttı, hayatımızı perişan etti. Çünkü bölgede Müslümanların kökü kazındı. Eğer biri çıkar da “Allah’ın, Hz. Âdem’i yarattığından bu güne kadar böyle felâketin benzeri görülmemiştir” derse mutlaka doğru söylemiş olur. Moğol istilâsını yazan tarihler, bu olayı bütün dehşetiyle ne kadar anlatırlarsa anlatsınlar, yine de olanları tam aktarmaktan aciz kalırlar.”
Sayfa 496Kitabı okudu
“Bizans tarihçi Theophanes’e göre İslam Devleti’nin iç karışıklıklarından faydalanmak isteyen imparator V.Konstantinos 751 yılında Malatya’yı muhasara etmiştir. Bu esnada şehrin boşaltılmasını isteyen imparatorun teklifi Malatya halkı tarafından reddedilmiştir .Ancak tehlikenin artması üzerine halk ,yanlarına alabildikleri eşyalarla birlikte Malatya’dan ayrılmak zorunda kalmış ve şehri Rumlar’a terk etmiştir.”
Sayfa 61 - Kesinlikle memleketçilik olsun diye paylaşmadım (!)️Kitabı okudu
Bağdat’ın Kuruluşu
“Bağdat’ın kuruluşunu hikaye eden tarihçi ve coğrafyacı Yakubi Mansur’un bir yolculuk sırasında Bağdat köyü yakınlarında durarak şöyle dediğini nakleder :” “Buraya yerleşip bir şehir kuracağım. Benden sonra da oğullarım buraya yerleşecek . Allah’ın takdiri ,burası bize kısmetmiş. Zira Cahiliye döneminde ki ve İslam dönemindeki yöneticiler burayı fark edememişler. Doğuda Dicle , batıda Fırat arasında bulunan bu ada , dünyanın ticaret merkezidir. Vasıt, Basra ,Übülle , Ehvaz , Fars , Umman Yemame , Bahreyn ve bunların çevresinden Dicle ‘ye inen bütün gemiler burada demirlenirler. Musul, Diyar-I Rabia, Azerbaycan ve Ermeniyeden Dicle yoluyla Diyar-I Mudar , Rakka , Suriye ve diğer bölgelerden Fırat yoluyla Mısır ve Kuzey Afrika‘dan gelecek gemilerdeki ticaret malları buraya getirilecek ve boşaltılacaktır. Cebel , İsfahan ve Horasan şehirleri halkı için burası bir geçiş yeri olacaktır.  Şüphesiz ki burası dünyanın en büyük şehri olacaktır.”
“Bağdat’ın inşasında çalışanlardan en meşhur olan ise şehrin planını çizmekte hissesi olan Haccac b.Ertat ile İmam Ebru Hanife idi. Ebu Hanife’nin inşaat esnasında tuğla ve kerpiç sayımında hizmet gördü zikredilir . Rivayete göre o , inşaat malzemesinin miktarının tespiti nde tek tek saymak yerine metre kare ile hesaplamaya benzer yeni bir usul getirmiştir.”
Halife Mansur , Ebu ‘l Abbas ‘ın veliaht ilan ettiği İsa ‘nın veliahtlıktan vazgeçmesi için ve kendi oğlu Mehdi’nin veliahtlığını ilan etmek için elinden geleni yapıyor. “Öyle ki halife, İsa kendisi ile görüşmek istediği zamanlar onu dışarda bekletiyor ,bu esnada bulunduğu yerin üstünde tamir yaptırarak onun üzerine toz toprak dökülmesini ve böylece rahatsız edilmesini emrediyordu. Daha sonra da üzerindeki toprakları silmeye fırsat vermeden huzuruna alıyordu onu bu şekilde görünce de ,” Ey İsa! bu ne hal ?Senden başka kimse böyle toprak ve toz içinde huzuruma gelmiyor .Sen bu tozların hepsini yollarda mı topluyorsun ?”diye alay ediyordu.”
Sayfa 109Kitabı okudu
62 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.