Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

İslam Düşüncesinin İlkeleri / 2 Cilt Takım

Hüccetullahi'l- Baliğa

Şah Veliyullah Dihlevi

Hüccetullahi'l- Baliğa Sözleri ve Alıntıları

Hüccetullahi'l- Baliğa sözleri ve alıntılarını, Hüccetullahi'l- Baliğa kitap alıntılarını, Hüccetullahi'l- Baliğa en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sünnetullaha göre sonuçların doğması gereken sebeplerin birbiriyle karşı karşıya gelmesi halinde, eğer o sebeplerin sonuçlarının hepsinin meydana gelmesi imkânsız ise, ilâhî hikmet bu takdirde mutlak hayra en yakın olan şeyi dikkate almayı gerekli kılmıştır. Bu, “Terazi (mîzân) elindedir; indirir, kaldırır.” hadisinde terazi=mîzân sözcüğü ile; “Her an başka bir şen’dedir.” âyetinde de "şe’n” kelimesiyle ifade edilen bir durum olmaktadır.
Sayfa 55
Allah Teâlâ, ezelde insan türüne, insanoğlunun tevarüs edeceği istidada, onun meleki kuvvetine, hal ve kabiliyetine uygun düşecek şekilde açıklanmış olan ilimlere bakmıştır. Bütün bu ilimler, gaybın gaybında (âlem-i gaybı’l-gayb) belirlenmiş ve sayılmış olarak temessül etmiştir. Bu temessül, Eşarilerin “Kelâm-ı nefsî” dedikleri şeydir ve ilim, irâde ve kudretten ayrıdır.
Sayfa 72
Reklam
Şeriatlarca belirlenen davranış kalıpları, manaya nisbetle lafız; varlığa nisbetle zihinde teşekkül eden ve kendisinden alınan suret, modele nisbetle resim, mefhuma nisbetle yazı mesabesindedir. Bütün bunlarda, delâlet eden ile medlûlü (mefhumu, delâlet ettiği şey) arasındaki ilişki güçlendikçe, aralarında ayrılmazlık (telâzum) ve örtüşme tamamlandıkça, artık onun, o olduğuna dair icmâ oluşur, sonra bu bilginin sureti ya da hakikati Arap-Acem bütün insanların zihinlerinde yer eder ve o şeyin üzerinde görüş birliği ederler. İnsan olup da içinde böyle bir yaklaşım bulundurmayan hiçbir kimse göremezsin. Belki biz bu şeyi, “vücûd şebehi li’l-medlûl” diye isimlendirebiliriz.
Sayfa 343
"Bil ki, birçok hadîslere göre varlık içinde maddi olmayan bir âlem vardır. Orada ma’nâlar, sıfat bakımından kendine münâsip sûretlerle bir misâle girer. Eşya, yeryüzünde vücûd bulmadan evvel orada tahakkuk eder. Eşya vücûd bulunca birer ma’nâ ile hüvviyyet kazanır. Alimlerin çoğusuna göre, cisimsiz tanınan bir çok eşya bir yerden bir yere intikal eder. Bir yerden bir yere iner de onları herkes görmez.”
Resûlullah s.a bazı ibadetlerin sırlarından bahsetmiştir. Öğleden önce kılınan 4 rekat namaz hakkında "O vakit, gök kapılarının açıldığı bir saattir; o saatte bana ait bir Salih bir amelin oraya yükselmiş olması hoşuma gider." Tirmizi, vitr, 16 buyurmuştur. Aşure günü orucu hakkında ise ondan gelen rivâyetler, bu orucun meşruluğunun
"...Artık onlar (İslam alimleri), kendilerini furu ve mezhepler arası hilafa dair olan fıkıh kitaplarına vermişlerdi..."
Reklam
Zekât, belirli bir amacı gerçekleştirmek için meşrû kılınmıştır. Oruç, nefsi hâkimiyet altına alabilmek için farz kılınmıştır. Hac, Allah'ın âyetlerini yüceltmek içindir. Kısas, caydırıcı olmak için konulmuştur. Cihad, Allah'ın dinini yüceltmek için meşrû kılınmıştır. Muamelât ile ilgili hükümler adaletin ikamesi için konulmuştur. Hüccetullâhi'l-Baliğa Şah Veliyullah Dihlevî
Ameller niyete göredir. Ameller niyete, insanın içinde meydana gelen psikolojik hallere göre değer görür. Nitekim Resûlullah s.a : "Ameller niyetlere göredir." buyurmuştur. Allah Teâlâ da. "Onların ne etleri, ne de kanları Allah'a ulaşır; fakat O'na sadece sizin takvanız ulaşır." Hacc22/37 buyurmaktadır. Namaz, Allah'ı anmak için emredilmiştir. Namaz Allah'ı zikretmek, O'na niyazda bulunmak için meşrû kılınmıştır. Nitekim Allah Teâlâ şöyle buyurmaktadır. " Beni anmak için namaz kıl! " Tâhâ20/14 Kezâ namazın, âhiret gününde Allah Teâlâ'nın görülmesine hazırlık olması amaçlanmıştır. Bu konuda Resûlullah s.a şöyle buyurmuştur. "Görmek için birbirinizle itişip kakışmadan şu dolunayı gördüğünüz gibi Rabbinizi göreceksiniz. Bu itibarla eğer güneşin doğasından önce bir namazdan ve batmasından önce bir namazdan geri kalmamaya gücünüz yetiyorsa, bunu yapın. Hüccetullâhi'l-Baliğa Şah Veliyullah Dihlevî
İnsanlar yalnız başlarına şeriatın hükümlerine vakıf olamayabilirler. Çünkü insanlardan pek çoğunun aklı, hükümlerin içermiş olduğu maslahatların pek çoğunu yalnız başına kavrayabilecek düzeyde değildir.
Hikmet-i Teşrî ilmi, şer'î hükümlerin hikmetlerinden, onların gerekçelerinden, amellere has özelliklerinden ve içerdikleri sırlardan bahseder. Bu ilim sayesinde insan, şeriatın ruhunu kavrar ve onun ne getirmiş olduğununun şuuruna varır. Böyle biri özü kavrar.. Rabbinden gelen bir burhan üzere bulunur, işin bilincinde olur. Şah Veliyullah Dihlevî Hüccetullâhi'l-Baliğa 1
Reklam
Resûlullah s.a. Şöyle buyurmuştur:" Dikkat!... Bedende bir et parçası vardır ki, bu düzelirse bütün beden düzelir; o, bozulursa, bütün beden bozulur. Dikkat!... O kalptir." ... Yüce amaçlara ulaşmak için, korkulu ve sıkıntılı yolculuklarla mümkündür. İlimlere hâkim olmak, akılların zora koşulması ve derin tefekkürlerin yapılması ile mümkün olur. Şah Veliyullah Dihlevî Hüccetullâhi'l-Baliğa
Hadis, yakînî ilimlerin esasıdır. Bütün yakînî ilimlerin esası ve başı, dînî bilgilerin dayanağı ve temeli hadis ilmidir. Hadis, peygamberlerin en üstünü olan Efendimizden - - - - ona ve bütün âl ve ashabına salât ve selâm olsun! - - - - sâdır olan söz, fiil ve takrirlerdir. Bunlar karanlıkları aydınlatan ışıklar, hidayete götüren yolun işaretleridir; her tarafı aydınlatan dolunay mesabesindedir. Kim onlara boyun eğer ve itaat şuuruna varırsa, doğruyu bulur, hidayete kavuşur ve muradına erer. Kim de yüz çevirir ve sırt dönerse, azar ve aşağılaşır; eline göre yasaklanmış, emretmiş;korkutmuş; müjdelemiş; temsiller getirmiş, öğüt vermiş, hatırlatmıştır. Bu haliyle sünnet, en az Kur'ân kadar önemlidir. Bu ilmin tabakaları vardır. Bu ilimle uğraşanların da kendi aralarında dereceleri bulunmaktadır. Kezâ bu ilmin bir kabuğu, içinde ise özü; bir sedefi, ortasında ise incisi vardır. Şah Veliyullah Dihlevî Hüccetullâhi'l-Baliğa 1
37 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.