Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

19. Yüzyıl

İstanbul (L'Orient)

Eugene Flandin

İstanbul (L'Orient) Hakkında

İstanbul (L'Orient) konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
0/10
0 Kişi
Okunma
Beğeni
259
Görüntülenme

Hakkında

Batılıların Türklere ve İslam'a olan ilgisi Osmanlı İmparatorluğu'nun güçlenmesinden sonra iyice arttı. Özellikle 16. yüzyıldan sonra Türkler ve İstanbul üzerine Batı'da çok çeşitli yayınlar çıktı. Bu yayınların önemli bir kısmı Oryantalist bakış açısını içerdiği için pek objektif değildi. Genelde Türkler aşağılanır ve küçümsenirdi. Osmanlı İmparatorluğu'nun güç kaybetmeye başladığı 18. yüzyıldan sonra bu tür yayınlar daha da arttı. Aşağılama ve küçümseme bu yayınlarda da ağırlıktaydı. Bazı istisna çalışmalarsa Türklere, İstanbul'a, İslam'a daha objektif yaklaşıyordu. Bunlardan biri de 19. yüzyılda İstanbul'u ve diğer birçok yeri ziyaret eden Eugene Flandin'in İstanbul (L'Orient) isimli eseridir. Gravür, portre ve manzara ressamı olan Eugene Flandin sosyal ve siyasal yorumlarda bulunan diğer yazarların aksine farklı ve tarafsız yaklaşımda bulunuyor. Flandin'in İstanbul'un camileriyle çok yakından ilgilendiği yazdığı ayrıntılı notlarla belli oluyor. Mimariyi çok sevdiğinden ve camilere eklenen estetik minarelerden övgüyle bahsediyor. Tabii bunda Flandin'in ressam olmasının büyük katkısı var. Kitabı büyük bir titizlikle çeviren Orhan Koloğlu, Flandin'in camilerle ilgili tasviriyle ilgili şöyle diyor: "İstanbul'un profilini belirlemekte en önde gelen Süleymaniye camii hakkında Flandin'in değerlendirmesi şöyledir: 'İbadet yerinin boyutları ve kubbesinin yüksekliği ile İstanbul'un en büyük ve gösterişli camiidir. Altın Boynuz'a (Haliç), Tersane'ye ve İstanbul semtlerinden birinin üzerine yerleştiği küçük vadilerden birine egemen durumdaki bir tepenin doruğuna yerleşmiş olup, şahane bir mabedin bütün ihtişamını kendinde gösterir.' Dünyanın en ünlü eserlerinin de zamanın yıpratıcı etkilerini yaşadıkları bilinir. İtalyanların eğriliği ile ünlü Piza kulesini ayakta tutabilmek için nasıl çırpındıkları malumdur. Bizim de Tanrısal Bilgelik (Hagia Sophia) anlamını taşıyan adını değiştirmeye hiç kalkmadan minarelerle zenginleştirdiğimiz Ayasofya Camii'nin yaşaması için durmadan çaba sarfettiğimiz bilinir. Dolayısıyla Dünyanın en ünlü mimarları arasında sayılan Mimar Sinan'ın Süleymaniye şaheserinin de ebediyen yaşamasını sağlayacak her düzenlemeyi takdirle karşılamak gerekiyor." Flandin bakmaya doyamadığı İstanbul için kitabından şöyle diyor: "Her köşeden İstanbul'un sunduğu manzaralar o kadar güzeldir ki, en güzel olanını söylemeye kalkışsa insan şaşırır. Üş şehir ile -Suriçi İstanbul, Galata, Pera -sarılı Altın Boynuz şüphesiz en yücesidir. Çeşitli yerlerden sağlanan kısmi görüntüler, genel görünümüyle heyecan verici olduğu kadar, ayrıntılarıyla da baştan çıkarıcıdır. Ama İstanbul'un bir manzarası vardır ki, Victor Hugo'ya 'Orientales'de şu dizelere ilham vermiştir." ...bu kıyıda İstanbul, Bin oku birlikte yükselterek denizin içinde demirlemiş uyuyan bir donanmayı salıncakta sallar Çok özel bir baskıyla basılan İstanbul kitabı meraklıların kütüphanesinde yer alması gereken önemli bir çalışma.
Çevirmen:
Orhan Koloğlu
Orhan Koloğlu
Editör:
Cem Küçük
Cem Küçük
Tahmini Okuma Süresi: 3 sa. 58 dk.Sayfa Sayısı: 140Basım Tarihi: 2014Yayınevi: Zodyak Kitap
ISBN: 9786054909001Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Reklam

Yazar Hakkında

Eugene Flandin
Eugene FlandinYazar · 1 kitap
Fransız Sanatçı. Tarihi gravür, portre ve manzara ressamı. Ayrıca suluboya resimleri çalışmıştır. Oryantalist olarak da bilinir. 1837'de Cezayir'de Fransız ordusuna katılmıştır. 1840'da mimar ve ressam Pascal Coste'la İran'a gitmiş ve bölgenin eski ve yeni anıtlarını keşfetmiştir. Dönüşte Musul, Halep ve İstanbul'u gezmiştir. Horace Vernet'in öğrencisiydi. 1837 yılında Cezayir'e seferberlik yapan fransız ordusuna katılır, 1840'ta ise mimar-arkeolog Pascal Coste'la birlikte Fransa'nın Tahran hükümetiyle siyasal ve ekonomik ilişkilerini geliştirmek amacıyla İran'a yapılan yolculuk ekibine katılır. Bu sefer İran'ın şah Mohammad Qajar yönetimi altında siyasal gelişmelerine ilişkin olabildiğince çok bilgi edinmeyi ve buna ek olarak tarihi anıtları kaydetmeyi amaçlıyordu. Seferin başında bulunan Édouard de Sercey diplomasi entrikalarıyla yüzleşmede yetersiz çıkınca Fransa'ya geri çağrılır ve bundan sonra Flandin ve yoldaşı ekipleriyle birlikte çok zor hava şartlarında ve yerli halkla aşılması olanaksız iletişim zorlukları çekerek yolculuklarına devam ederler. İki yıl sonra Hamedan, Kirmanşah, İsfahan, Şiraz, Persepolis, Musul, Halep, İstanbul (Constantinople) şehirlerini incelemiş olarak Fransa'ya dönerler. Resim ve bilimsel çalışmaları için Flandin 1842 yılında Légion d' Honneur ünvanıyla ödüllendirilir. 1844'te arkeolog Emile Botta ile birlikte Asur başkenti Ninova'yı aramak üzere yeniden Mezopotamya'ya döner. Altı ay boyunca çok zor koşullarda bölgedeki yontu ve mermer kabartmaların resmini çizer. 1851 yılında E. Coste'la birlikte altı ciltlik İran Yolculuğu kitabına ve aynı yıl içinde seyahatinin iki ciltlik vakayinamesine imza atar. Bunları 1853 yılında L'Orient adlı kitabı ve 1864'te Rodos Şövalyeleri kitabı izler. Ömrünün son yıllarında Touraine yöresinde belediye başkanı olur (1850-1866) ve Tour valiliğinde çeşitli görevlerde bulunur. İlk tabloları İtalya konulu olan Flandin daha sonra tarih ve arkeoloji konulu yada portre ve peyzaj resmi olan sanatında aslında oryantalist düşünce tarzını dile getirmekte. Flandin 1857 yılından itibaren resimlerini düzenli olarak Paris'teki Salon fuarında sergiler. Bugün yapıtlarının birçoğu Fransa, Belçika müzelerinde ve daha başka yerlerde bulunuyor. Sözkonusu yayın İstanbul Galata ve Boğaziçi'nden manzaralar ve tarihi anıtlar gösteren 40 tane taş gravür ve bunların ilk 31'i hakkında açıklayıcı metinler içermekte. İstanbul'da son bulan ünlü Orient Express demiryolu inşa edilmeden önce, surların Marmara denizi kıyısındaki bölümünü gösteren görünümler, yüzer demir köprü yapılmadan önce Galata'daki ahşap köprü ve Bizans (Porfirogenitos) Sarayının harabelerinden bugün artık mevcut olmayan yapılar da içeren görünümler özellikle ilgi uyandırıcı.