"Marx açısından da temel entelektüel rakip Özne fikridir. Karşılaşılan gereksinim ve karların arasında, toplum ya da insan modeli, bireysel ya da kolektif öznellik sunan her şey burjuvazinin kurnazlığıdır."
Doğa insana, ya arzular ve doğal yasanın kabulünün verdiği
mutluluk ya da ona uymayanlar için ceza niteliğindeki mutsuzluk
aracılığıyla damgasını vurur.
"Eskiden sessizlik içinde yaşıyorduk, şimdi gürültü içinde yaşıyoruz; eskiden yapayalnızdık, şimdi kalabalığın içinde yitmiş bir durumdayız; pek az mesaj alıyorduk, şimdi mesaj bombardımanına tutuluyoruz. Modernlik bizi içinde yaşadığımız yerel kültürün dar sınırlarından çekti aldı ve bir yandan bireysel özgürlük dünyasının, öte yandan da kitle toplumu ve kültürünün içine attı. Uzun zaman eski düzenlere ve bu düzenlerin mirasına karşı savaştık; ama 20. yüzyılda en dramatik özgürleşme çağrıları yeni rejimlere, bir sürü otoriter düzenin yaratmaya çalıştığı yeni toplum ve yeni insana sesleniyor; devrimler de birtakım başka devrimler ve o devrimlerin doğurduğu rejimleri hedef alıyor. Modernliğin ana gücü, yani kapalı ve bölümler halindeki bir dünyanın açılma gücü, mübadeleler çoğaldıkça ve insanların, sermayenin, tüketim mallarının, toplumsal denetim araçları ve silahlarının yoğunluğu arttıkça tükeniyor!."
daha önceleri, hem akılcılık, hem de bireycilik anlamını içeren modernlik
fikrinde bir arada yer alan değişim düzeniyle varlık düzeninin
birbirinden ayrılmasıdır. Üretim ve tüketimdeki durmak bilmez
değişimlerle, aynı zamanda hem cinsellik, hem de kolektif kültürel
kimlikten oluşan bireysel kişiliğin resmen kabulü arasındaki
mesafe giderek açılmaktadır. Toplumsal ve kültürel gerçeklik, akıcı
düşüncenin saydamlığı önünde yavaş yavaş silineceğine, böylece,
modernlik uzamını her iki taraftan kuşatır. Ve modernliğin parçalanmış
dünyasında yer almak üzere gelen çeşitli güçleri yeniden
birleştirebilecek hiçbir ilkenin ortaya çıkmadığı görülür. XIX. yüzyılın
ortasından XX. yüzyılın ortasına, hatta daha da ilerisine kadar
geçen uzun yüzyıl, akılcı dünyanın parçalanma dönemi olmasına
karşın bu dönemde o dünyanın yerine geçecek yeni bir birleştirici
ilke ya da daha karmaşık bir model olmamıştır.