Hayaller Sancağının Kuru Sarhoşları

Osmanlılarda Esrar ve Esrarkeşler

Onur Gezer

Osmanlılarda Esrar ve Esrarkeşler Sözleri ve Alıntıları

Osmanlılarda Esrar ve Esrarkeşler sözleri ve alıntılarını, Osmanlılarda Esrar ve Esrarkeşler kitap alıntılarını, Osmanlılarda Esrar ve Esrarkeşler en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Nihayetinde sarhoş edici de olsa bir maddeyi zehir haline getiren dozu, suç aletine çeviren ise amacıdır.
Hiçbir madde bu mest olma haline, bu coşkunluğa karışamaz, dünya üzerindeki hiçbir arzu bu saflığı lekeleyemez. Bu arada aşk kendini ona yükseltemez, esrarkeş bir Romeo, Juliet'i unutacaktır
Reklam
Esrar, on sekiz bin alemi sır eden, görünürde derviş, özde padişah bir keyiftir; tatlıyı sevdirir, kederi elemi giderip neşe verir.
Tam da Bau­delaire'in formüle ettiği gibi, alkol sarhoşluğu hesaplı, kon­trollü ve rasyonel, esrarınki ise asosyal, benmerkezci ve yı­kıcıdır; şarap iradeyi güçlendirir, esrar yok eder; şarap vü­cudu besler, esrarsa intihar silahıdır; şarap insanı iyi huy­lu ve uyumlu hale getirir, esrar yalıtır; şarap çalışan ve onu hak edenler, esrarsa mutsuz avareler içindir. Kısacası içki içmek başarı, rekabet ve emeği hatırlatır, esrarsa bunlardan kurtulma ve arınmayı.
Başkalarının ölümcül bir bağımlılık veya gelip geçici bir heves olarak gördüğü bu haz onlar için Tanrı'yla kul arasında dolaysız iletişim kaynağı, inanılan değerler ve amaçlanan mertebeler yolunda adeta bir gereklilik gibidir. Sünni İslam akaidinin hâkim olduğu çevrede haram bir alışkanlığın böylesine rağbet görmesi tuhaf görünebilir, ama Hint ve İran mistisizmiyle beslenen bu tavır, tersiyle itham edilseler de Kalender meşrep sufiler için başkalarının dindarlığından farklı değildir. Manevi kasları harekete geçirdiğini düşündüklerinden şer'i sınırları aşmayı dolayısıyla aşırılıktan görmez, aksine sema ve müzikle sağlanan coşkuyu ilahi boyuta taşıdığı inancıyla buna kutsiyet atfederler.
Sayfa 159 - İletişim Yayınları, 3.Baskı (2021)
Fransız veya İngiliz bir bağım­lının keyif alemini paylaştığı arkadaşlarına olayın künhüne vakıf olduğunu kanıtlamak isterken Arapça bilmediği halde bundan "haşiş" ismiyle bahsetmesinin kaynağını anlamanın yolu Osmanlılardan geçer.
Reklam
Başlangıçta zevk veren düşünceler silsilesi yoğunlaşıp baş edilemez hale geldiğinde cinnete, neşe sosyal ahengi bozacak ölçüde kişiyi ne yaptığını bilmez duruma getirdiğinde soytarılığa döner.
Tarih, insanın haz arayışını savaşları kadar yazacak olsaydı, muhtemelen en hacimli cildi esrara ayırırdı.
Esrarkeşlerin eski dünyanın çoğu yerindeki emsalleri gibi kendilerine has bir de âlemleri vardı. Onların Lubuku'su, Club des Hachichins veya Alamut'u ise Esrar Kahvehaneleri'ydi. (..) 16. yüzyılın ortalarında belirmeye başlayan bu yeni buluşma noktalarından bazılarının değişip dönüşmesi sonucu peyda olurlar. Tiryaki Çarşısı'nda açılan kahvehaneler esir pazarının buradan Çemberlitaş'a taşınması sonucu cazibesini kaybederek zamanla esrarkeşlere terk edilmiş, çaresiz birer esrar kahvehanesine dönüşmüşlerdir.(..) Esrar kahvehaneleri tek bir yer ya da bölgeyle sınırlı kalmayarak zamanla payitahtı ağ gibi sararlar.
Sayfa 123 - 124, İletişim Yayınları, 3.Baskı (2021)
168 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.