Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Rüyadan İmparatorluğa: Osmanlı

Caroline Finkel

Rüyadan İmparatorluğa: Osmanlı Gönderileri

Rüyadan İmparatorluğa: Osmanlı kitaplarını, Rüyadan İmparatorluğa: Osmanlı sözleri ve alıntılarını, Rüyadan İmparatorluğa: Osmanlı yazarlarını, Rüyadan İmparatorluğa: Osmanlı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Murad'ın ölümünden sonra oğlu Bayezid komutayı ele aldı ve Osmanlı hanedanlığı tarihinde ilk kaydedilmiş kardeş katili olarak kardeşi Yakub'u öldürüp tahtı sağlama aldı
Sayfa 19 - Timaş yayınlarıKitabı okudu
Osmanlı tarihçileri ne Orhan'ın Hristiyan Bizans İmparatoru VI. Ionnes ile ittifakından ne de prenses Teodora ile evliliğinden söz ederler.Çünkü bu çizmeye çalıştıkları yeni gelişen İslami bir imparatorluk resmine aykırı olacaktı
Sayfa 14 - Timaş yayınlarıKitabı okudu
Reklam
15 yüzyıl sonlarındaki halk destanlarına göre Osman'ın babası Ertuğrul'a Söğüt civarındaki araziler Rum Selçuklu sultanı tarafından bizzat verilmişti bu iddia Selçuklu sultanının Osman'a Selçukluların meşru varisi olduğunun işareti olarak at kılından bir Tuğ bir davul ve bir hil'at gibi nişanlar verildiği ölçüsüyle destekleniyordu. Bundan bir yüzyıl sonra 1575'te ise bir Osmanlı nişancısı bu nişanları verildiğinin kaydı olduğunu öne sürülen sahte belgeler hazırlamıştı. Bu öyküler Osmanlı'nın Selçuklu mirasını devralma hakkına ilişkin sorunları yanıtlıyordu,ama Osman rakiplerine göre daha da soylu olmalıydı.Böylece 15 yüzyıl başlarından itibaren Timur oğulları ve Osman'ın aşiretinin dahil olduğu göç dalgasından sonra batıya gelen Ak koyunu Türkmen boyları Konfederasyonu gibi rakip devletlerin karşısında Osmanlıların kökenlerinin Orta Asya'daki Türk Oğuz boyuna ve onların Doğu'yu oğlu Yasef'e bağlandığı rivayet edilen ünlü ataları Nuh peygambere dayandığı söylenmeye başladı. Bize ulaşan metinlerde Osman'ın ailesinin daha az romantik bir geçmişi olduğu aslında Osman'ın basit bir köylü olduğu imaları vardır. Bu diğer geleneğin onun ataları olarak Hicaz'da Arapları göstermesi Osmanlıların bir dönem meşhur oluklarını kanıtlamak için en iyi yolun böyle bir uydurma soy ağacı olduklarını düşündüklerinin işareti olabilir
Sayfa 10 - Timaş yayınlarıKitabı okudu
Yüzyıllar boyunca Osmanlı iktidarına meydan okuyanların sayısı az değildi. Dolayısıyla hanedanın yönetimini meşru göstermek çok önemliydi. Ancak Osman'ın rüyası efsanesi tüm meydan okumaları etkisizleştirmek de yeterli olmadı ve doğmakta olan Osmanlı Devleti'nin bölgenin siyasi tarihindeki yerini belirlemek üzere daha somut bir mirasa gerek duyuldu
Sayfa 10 - Timaş yayınlarıKitabı okudu
Derviş ile camiye gidenin dini uygulamaları tek bir binada yan yana sürdürülebilirdi ve bugün Sünni İslam ile bağlantılandırılan birçok Cami bir zamanlar hem Derviş Tekkesi,hem de cemaatin ibadet yeri olarak daha geniş bir işleve sahipti
Sayfa 9 - Timaş yayınlarıKitabı okudu
Mustafa Kemal iktidardaki ilk yıllarını Türk halkını imparatorluk gereğini terk etmeye, molla baskısından kurtulmaya ve çağdaş dünyayı benimsemeye yönelten ve devrim diye adlandırdığı bir dizi reformu adadı
Sayfa 1 - Timaş yayınlarıKitabı okudu
Reklam
Osmanlıların devletlerini kurdukları bölgenin, eski imparatorlukların en köhnesi olan Bizans'a sınır konumda olması, gerçek yararlar sağlıyordu.
Süleyman Paşa Osmanlı'nın Anadolu'daki merkezi topraklarındaki camiler, medreseler ve hamamlarla anılır. Trakya'daki fetihleri ne işaret eden yapılar arasında, onun camiye çevirdiği Vize'deki (Bizya) eski Aya Sofya kilisesi de vardır.
Sayfa 16
Abdülhamid, Ertuğrul Gazi türbesini yeniden yaptırdı ve ona ait olduğu söylenen kemikleri mermer bir lahite koydurdu. Ertuğrul'un karısı, Os man (aslında onun mezarı oğlu Orhan tarafından Bursa'ya taşınmıştı) ve Os man'ın 25 yoldaşı için de mezarlar yaptırdı.38 Söğüt günümüzde de bir mabet olmaya devam etmekte ve burada her yıl Osmanlı'nın en erken dönemlerini kutlamak için bir festival düzenlenmektedir.
Avrupa'da günümüze kalmış en erken Osmanlı yapısı olan ve şim diki Batı Trakya'da Gümülcine'de bulunan Gazi Evrenos Bey imaretinin yanı na, zamanın benzer kuruluşlarının birçoğunda olduğu gibi, dervişlerin topla nabilmesi için küçük kubbeli odalar yapılmıştı.
Sayfa 9
Reklam
Ertuğrul'un tarihsel bir kişilik olduğu düşünülebilir, çünkü sikkede "Ertuğrul oğlu Osman tarafından kestirilmiştir" ibaresi vardır. Batida olduğu 11 gibi, İslâmî uygulamada da sikke kestirmek yalnızca hükümdarların hakkı ol duğundan, bu Osman'ın yalnızca bir aşiret reisi değil, soylu bir hükümdar ol ma iddiasına işaret etmektedir.
Sayfa 7
Eli mizde kayıtları bulunan en erken Osmanlı yapısı olan İznik'teki Hacı Özbek Camii'nin kitabesi 734 (1333-4) tarihlidir.
Sayfa 6
Diğer tüm uluslar gibi Türkler için de kendilerine okulda öğretilen "resmi tarihi -geçmişin, itici gücü Mustafa Kemal Atatürk'ün adıyla özdeşleştirilen devrim olan versiyonunu- silkip atmak kolay olmamıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarında Osmanlı yüzyılları, sanki yurttaşlarıyla hiç ilgisi olmayan kapalı bir kitap gibi düşünülerek horlanmış, halka uzak bir Türk geçmişi daha uygun görülmüştü. Ama Osmanlı donemi hafızalardan silindikçe, incelemeye açılmaktadır. Genede imparatorluğun daha ilk yıllarından itibaren devlete ve buyruklarına karşı çıkışlara fazla ilgi gösterilmemesi, modern Türkiye'de siyasetin kalıcı özelliklerinden biri olan muhalefetin varlığını kabule isteksizliğin bir işaretidir.
Osmanlı İmparatorluğu'nun son varisi olan bu devlette geçmiş gerçekten de farklı bir ülkedir, çünkü 1928'deki alfabe değişikliği Türkiye yurttaşlarının geçmiş dönemlerin edebî ve tarihî yapıtlarına ko layca ulaşma olasılığını ortadan kaldırmıştır. Ayrıca, öztürkçeleştirme çabaları sonu cu dil zengin bir karışım olan Osmanlıca'daki Arapça ve Farsça kökenli sözcüklerin çoğundan arınmıştır. Osmanlı döneminden sadeleştirilmiş yapıtlar modern okuyu cunun eskiden olup bitenleri anlamasına kısmen yardımcı olmaktadırlar -aksi hal de durum iyice vahim olacaktı- ama aslında tam da yeterli değillerdir.
67 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.