Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Varlığın Mertebeleri

Rene Guenon

Varlığın Mertebeleri Gönderileri

Varlığın Mertebeleri kitaplarını, Varlığın Mertebeleri sözleri ve alıntılarını, Varlığın Mertebeleri yazarlarını, Varlığın Mertebeleri yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Varlığın Mertebeleri
Mantık (ratio) ruhtan ayrıdır. Mantık beşeri bireysel bir yetenektir ve bu çerçevede ruha ancak dolaylı iştirak ettiği için geçerlidir. Akılüstü olan, mantıksız sayılmaz; aklı aşan sadece bireysel yetenekler ile kavranamaz.70 Son bir değini daha: Bazen akıl ile şuur sözcükleri aynı anlamda kullanılır, aynen bizim Sanskritçede “chit” diye ifade edileni anlata­ bilmek için yaptığımız gibi.71 Böyle bir çeviri ancak varlı­ ğın sınırları içinde kalınca mümkündür. Örneğin üçlülük sachchidananda durumunun mülaha­ zasında olduğu gibi. Burada söz konusu bilinç olağan an­ lamda anladığımız bilinç değildir, yani bir tür izafi idrak sayılır. Bunun böyle bir durum için bir “varolma nedeni” olduğu söylenebilir çünkü— kırık bir şekilde olmasına 68. Herbert Spencer’in “Bilinmeyen”in teorisini de bu yüzden reddediyoruz. 69. Bkz. Matgioi’nin La Voie metaphysique, s.86. 70. Mysterium’un teolojik anlamda da idrak edilebilen bir şey olmadığını, bilakis kelimenin kökenine göre ifade edilemeyenin, söylenemeyen bir şey olduğunu hatır­ latmak isteriz. 71. Bkz. Vedanta’ya Göre İnsan ve Halleri, 14. kısım. 77 rağmen—ruha iştirak ettiği için. Evrensel ve uhrevi olan bu ruh, nihai varoluş nedeni­dir, her şeyin gerçek “sebeplilik prensibi”dir. Varlığın bü­ tün mertebelerinde tezahür edecek olan, kendine dokun- maksızın kendini belirler. “Sebeplilik prensibi” kavramı bu şekildeki anlamıyla teoloji ve felsefeye yabancıdır. Bu şekilde anlaşılan bu kavram modern düşüncenin çöze­ mediği soruları gereklilik ve tesadüf arasındaki zıddiyeti barıştırarak çözüyor.72
Varlığın Mertebeleri
İdrak ile hakikat “sonsuzun görünümleridir. ” Vedanta’nın şu esaslı sözleri de bu manaya delalet eder: “Brahma hakikattir, idrak sonsuzluktur” (Satyan İnanam Anantam Brahma).66 66. Bkz. Taittiriyaka Upanishad, Anuvaka, Valli, Shloka
Reklam
Varlığın Mertebeleri
ben şuurudur (ahan- kara); “mental” diye belirlediğimiz ve “akıl” diye tercüme ettiğimiz kabiliyete mahsus bir form.19 “Mental” ifadesi bize uygun geliyor, Hintçenin “mana”sına, Latincenin 19. Vedarıta’ya Göre İnsan ve Hallerinin 3. bölümü ile karşılaştırınız.“mens”ine, İngilizcenin “mind” ile “man”ine, Almancanın “marnı”, “man” ve “mensch”ine
“Bir gece kaderi ile huzur içinde uçuşan bir kelebektim: uyandım ve Chuang-tzu idim. Gerçekte kimim ben şimdi? Chuang-tzu olduğunu düşleyen bir kelebek mi yoksa ke­ lebek olduğunu zanneden Chuag-tzu mu? Bu hadisede iki gerçek birey mi var? Bir birey bir diğerine mi dönüştü? Ne biri ne de öteki: Tek bir özün gerçek olmayan iki usulü idi: bütün özlerin her halleriyle bir olduğu uhrevi norm idi.” (Chuang-tzu, II) Uyuyan kişinin gördüğü rüyada belirli bir rolü olsa da, diğer bütün roller de o kişi tarafından oynanır, merkezi rolden daha az bilinçli olsa da. Bütün bu rolleri kendi edimleri olarak gerçekleştiriyor; kendi ferdiliğinin özüne dokunmayan fiiller. Uyuyan kişi rüya gördüğünü biliyorsa eğer gördüklerini umursamaz. O aynı anda oyuncu ve se­ yircidir. Rüya gördüğünü unuttuğu zaman rüyaya bağım­ sız bir gerçeklik atfeder. Rüya hadiselerini asli kaynağın­ dan—yani kendi bireysel birliğinden ayırdığı zaman—bu hayale yenik düşer.
Anlaşılamayan bir şey yoktur, sadece şimdiki zaman’da kavranılamaz şeyler vardır.
Akıl, ruhun insani düşünce dünyasıyla kesiştiği yerdir.
Reklam
Rüya bireyin herhangi bir nedenden dolayı cismani dünyanın içinde tahakkuk edemeyen imkanlarının gerçekleşmesidir
Hiçliğin zıddı yoktur, çünkü hiçlik mutlak olumsuzluktur, saf imkansızlıktır ve herhangi bir şeyin zıddı olamaz
sırlar kalplerimizin içindeki karanlık saraylarda taş gibi kurulmuş oturuyorlar
Bu dünyada karanlık, ışığın yokluğu anlamına gelir yani mutlak olumsuzluk olan bir şey. Gaybi anlamda karanlık, ışıyan tezahüratın üstünde duran bir şeydir. Sembolizmde siyah, bu çift anlamı taşır.
“Yokluk” ifadesini Uzak Doğu öğretisine borçluyuz. Aslında yokluk, varlığı içerdiği için ondan üstündür.
155 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.