Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Yoksul Bir Tiyatroya Doğru

Kolektif

Yoksul Bir Tiyatroya Doğru Gönderileri

Yoksul Bir Tiyatroya Doğru kitaplarını, Yoksul Bir Tiyatroya Doğru sözleri ve alıntılarını, Yoksul Bir Tiyatroya Doğru yazarlarını, Yoksul Bir Tiyatroya Doğru yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Temas kurmak, en temel öğelerden birisidir. Genellikle bir oyuncu temas içinde olmaktan bahsettiğinde ya da temas kurmayı düşündüğünde bunun sabit bir şekilde bakmaktan ibaret olduğuna inanmaktadır. Oysa bu temas değildir. Bu yalnızca bir duruş, bir durumdur. Temas bakmak değildir, görmektir.
Bir felsefe her zaman teknikten sonra gelir! Söyleyin bana. Eve bacaklarınızla mı dönüyorsunuz yoksa fikirlerinizle mi?
Reklam
Tiyatro, gereklidir. fakat kendi sınırlarının farkında olmalıdır. Tiyatro, sinemadan daha zengin olamıyorsa, bırakın yoksul olarak kalsın. Tiyatro, televizyon kadar savurgan olamıyorsa, bırakın münzevi olarak kalsın. Tiyatro teknik bir cazibe yaratamıyorsa bütün dışsal tekniklerden vazgeçsin. Böylece bize, yoksul bir tiyatroda ‘kutsal’ bir oyuncu kalsın. Çünki sinema ve televizyonun tiyatrodan söküp alamayacağı tek bir öğe vardır: İnsanın canlı organizmasının yakınlığı ve elle tutulurluğu. Bu yüzden sahneyi kaldırarak, bütün sınırları silerek, oyuncu ile seyirci arasında mesafeyi yok etmek gerekmektedir.
“Bize göre tiyatro sanatının özü, oyuncunun kişisel ve sahne tekniğidir. İnsan tiyatroda kendini tamamen, en derindeki candanlığıyla, aşka teslim edişindeki gibi güvenle vermelidir. Bu açıdan, tiyatro bir karşılaşmadan ibarettir. Kendini ifşa edimine kalkışan bir insan deyiş yerindeyse öncelikle kendini soyan en şahsi halini alacak şekilde kendisini salan dolayısıyla kendisiyle temasa gerçek birisidir çünkiü”
“Tiyatro, kostümsüz ve dekorsuz var olabilir mi? Evet, olabilir. Tiyatro, olay örgüsüne eşlik eden müzik olmadan var olabilir mi? Evet, olabilir. Tiyatro, ışıklandırma efektleri olmadan var olabilir mi? Kesinlikle olabilir. Tiyatro, metin olmadan olabilir mi? Tiyatro tarihi bunun olabildiğini de teyit etmektedir. Peki tiyatro oyuncusuz var olabilir mi? İşte, tiyatro tarihinde bunu doğrulayan bir örnek bilmiyorum. peki tiyatro seyircisiz var olabilir mi? En azından bir seyirci gerekir. Öyleyse, tiyatro için elimize geriye oyuncu ile seyirci kalmaktadır.
256 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
“Yoksul Bir Tiyatroya Doğru” kitabı ilk bakışta “Yoksul” kelimesinin hiç beklenmedik bir biçimde farklı şekilde kullanıldığını belirteyim. Jerzy Grotowsky’nin kendi tiyatrosunda uyguladığı teknikleri çözümleyerek örneklerle açıklamaya, ayrıca farklı tiyatro topluluklarında yaptığı çalışmalarında soru cevap olarak açıklamaya çalıştığını görüyoruz. Bedenimizin farkındalığıyla tanışıp bunu oyunculuğa uygulama konusunda yol gösterici oluyor. Tabi kendi tekniğiyle bunu yapıyor. Her ne kadar bunları kendi tekniği içi dile getirsede, diğer oyunculuk tekniklerini de içine duyarsız olmadığını söyleyebilirim. Her oyuncunun kendi için mutlaka bir şeyler bulacağı bir kitap şimdiden iyi okumalar.
Yoksul Bir Tiyatroya Doğru
Yoksul Bir Tiyatroya DoğruKolektif · Agora Kitaplığı Yayınları · 20167 okunma
Reklam
256 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
6 günde okudu
Dionysos' a tapınma törenlerinden başlayan, törenselliğini her zaman farklı şekillerde koruyup her devirde farklı anlamlarla yüklenen tiyatronun belli başlı temel kuramları- kuramcıları mevcut. Kilise tiyatrosu, Şekspir Tiyatrosu, Stanislavski'nin oyunuculuk kuramı, Brecht'in Epik Tiyatrosu, A.Jerry ve Beckett'in Absürd Tiyatrosu gibi Jerzy Grotowski'nin Yoksul Tiyatro kuramı da tiyatro tarihinde önemli dönüm noktalarından birini temsil etmektedir. Dekor, kostüm gibi öğelerden arındırılan sahne pür fiziksel yetenek ve oyunculukla doldurulacak, oyuncu olabildiğince 'yoksul' bir ortamda rolünü kesecek böylece 'gösteri' öğelerinden arınan oyun saf bir tiyatro haline gelecekti. Bu çok radikal değişiklerle beraber oyuncu fiziksel sınırlarını zorlar, seyirci de bu yapıta entelektüel anlamda kendini zorlayarak katılmalıdır. Çünkü klasik sahnelemeye alışkın seyirci ilk başta durumu anlamayabilir, bunun için kuramı araştırmalıdır. Tabi günümüzde sadece bazı tiyatrolar belli kuramlar üstünde yoğunlaşıp sadece bu kuramın sınırları dahilinde oyunlarını sahneliyorlar. Genel olarak tiyatrolar bir kuramsal harmanlama yoluna gittikleri için her oyunda yoksul tiyatronun etkilerini-öğelerini bulmak mümkün, tabi sinemada da ( dogma 95 ).
Yoksul Bir Tiyatroya Doğru
Yoksul Bir Tiyatroya DoğruKolektif · Agora Kitaplığı Yayınları · 20167 okunma