Kaleminize sağlık çok hoş bir inceleme olmuş. Sizin için uzun bir gece olacak gibi görünüyor, gelecek yorumlara istinaden söylüyorum. Bu yüzden bolca sabır diliyorum :)
Yurttaşların kin bağladığı, hor gördüğü bir kral; halkı ezerek, soyarak, dilenci durumuna düşürerek tahtında tutunabilecekse, bıraksın krallığı, insin gitsin tahtından.
Bazen gözlerimi kapatıp köyün içinde dolaşıyorum. Hani, diyorum onlara. Radyasyon nerede? Bir kelebek uçuyor, arılar vızıldıyor. Benim Vaska fareleri yakalıyor.
Kitabı incelemeye girişmeden önce okuyacak arkadaşlardan bugüne değin gerek okullardaki Sünni din eğitimi, gerek aile ve çevreden duydukları belli belirsiz söylemlerden kendilerine kalan ne varsa hepsini bir kenara koymalarını rica edeceğim; sağlıklı bir okuma için. Çünkü okuduklarınız hiç şüphesiz sizi dehşete düşürerek "peygamberim yapmaz,
Dijwar objektif yaklaşma gerekliliği, Sünni din eğitimi, Sünni aile ve çevre gibi etmenlere çokça maruz kalan bireylere -ki Türkiye'de yaşayan çok büyük bir kesim için söz konusu bu saydığım etmenler- yönelik küçük bir öneriydi. Kitap incelemesi, okuyan kişinin kitap ile ilgili edindiği iyi veya kötü izlenimlerini, kitabın üzerinde bıraktığı etkiyi, varsa okuma sırasında yaptığı araştırmaları vs. paylaşması için oluşturulan bir alan. Dolayısıyla incelemelerin objektif olması gibi bir durum söz konusu olamaz, olmamalı. Aksi halde kitap için yazılmış yeni bir "arka kapak" yazısı olmaktan öteye gidemez inceleme.
"kitabı oldukça yanlış göstermiş, hatta kendi duygu ve görüşlerine göre kitapta algılamak istediğini alıp kullanmışsın gibi." yineliyorum, incelememin objektifliği konusunda bir iddiam yok. Bence incelememi oldukça hararetli ve mutlak saldırı yönünde eleştiri güdüsüyle okumaya giriştiğiniz için pek anlayamadınız. Tekrar okuyup okumamak size kalmış.
"Ki bir konuda net fikir sahibi olmak için tek kaynak üzerinden gitmek de eksiklik olur." biri daha buna benzer bir şey yazmıştı ve yine ona verdiğim yanıta benzer bir yanıt vereceğim. Bu konu üzerine yaptığım okuma ve araştırmaları bilmeniz mümkün olmadığından basitçe tek kaynaktan eleştiri yaptığım yönündeki ithamınız oldukça yersiz ve de üzücü. Kimse iki satır bir şey okuyup dur hemen eleştireyim , bir de inceleme yazayım demiyor. En azından ben, bu kadar sığ bir zihniyete sahip değilim. Tanımadığınız birine dair yapacağınız çıkarımlar daha sağlıklı olsun lütfen.
"Ki bu kitabın yansıttığın kadar sert olduğunu düşünmüyorum. Yazarı biliyorum çünkü." yazarı biliyorsunuz, kitabı değil. Çünkü okumamışsınız. Kaldı ki incelememde kitaptan kopyala yapıştır yapmadığım için okuduklarınız kendi düşüncelerimdir. Çünkü bu benim yapmış olduğum bir inceleme. Ve evet İlk Müslüman kitabında yazarın dili görece daha naif. Ama bu kitapta ele alınan konu itibarıyla yazarın kalemi istemsizce sertleşmiş, doğal olarak.
Yahu konu. KONU. Okuyacak kişilere objektiflik önerisinde bulunduğum şey incelemem değil kitabın konusudur. Sünni-Şii ayrımı konusunda Sünni kültürle yetişmiş ülke insanları olarak, biçimlenmiş fikir ve görüşlerimize taban tabana zıt ve de belki bir çoklarının ilk defa duyacağı tarihsel olay ve gerçeklikleri anlatan kitaba objektif yaklaşmaları konusunda bir öneri. Ne uzattınız yahu.
"Beni tanımıyorsunuz araştırmalarını vs bilmiyorsunuz diyorsun, güzel, güzel de bu kadar araştırmaları ve görüşlerinde iddialı olan birinin daha iyi bir üslup benimsemesi gerekmez miydi?" incelememi nasıl bir üslupla yazacağıma da bi' zahmet ben karar vereyim diyecektim ki asıl rahatsızlığınızın nedeni belli olmuş.
"Küfredin demek, bunu dile getirip isteyebilmek biraz bağnazlığa kaçıyor maalesef." ikidir yazıp duruyorsunuz. Bu mudur yani? Muaviye için yazdıklarım mı sizi bu kadar rahatsız eden? Sizin deyiminizle 'daha düzgün bir üslup' benimseyebilirdim ama o an istememişim demek ki değil mi? Önce incelemenin objektifliği konusunda rahatsızlığınızı dile getirip eleştiri yapıyorum dediniz, şimdiyse asıl sorun üslubum oldu. Bilemiyorum. Birdenbire eleştiri adı altında bir şeyler karalayıp teşekkürler, iyi günler ile yazdıklarınızı sonlandırmak hele oldukça çocukça. Devamını getirmeyeceğiniz bir tartışma başlatmayın o halde lütfen.
Her neyse daha fazla uzatmak istemiyorum, iyi günler diliyorum.
Ama hatırladığım kadarıyla Freud bu kitabında Musa'nın Akhenaton olduğunu değil; Akhenaton'un ölümünün ardından, kurduğu Aton dinine inananlarla birlikte Mısır'ı terk eden "atenist" bir din adamı olduğunu söylüyordu. Hatta Akhenaton'un dedesi Yuhya, kraliyet ailesinden olmamasına rağmen Krallar Vadisi'ne gömüldüğü için kimilerine göre kendisi Yusuf peygamberden başkası değil. Bahsettiğim kitabın yazarı Ahmed Osman'a göre ise, ki kendisi oldukça saygın bir Mısır tarihçisidir, Musa Akhenaton'un kendisidir. Yani dedesinin peşinden gidip de İbraniler'in atası olma durumu yok. Musa O'dur, diyor.