Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Cemil Kutlutürk

Cemil KutlutürkHint Düşüncesinde İslam Algısı yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
7
Okunma
4
Beğeni
1.881
Görüntülenme

Hakkında

Tam adı:
Yrd. Doç. Dr. Cemil Kutlutürk
Unvan:
Türk Akademisyen, Yazar ve Çevirmen
Doğum:
Ankara, Türkiye, 1985

Okurlar

4 okur beğendi.
7 okur okudu.
8 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Destandaki anlatıma göre, Brahma yaratıcı tanrıdır. Ancak o, yaratma gücünü Vişnu'dan almaktadır. Vişnu'nun yetki vermesi ile Brahma, yaratma eylemlerinde bulunabilmektedir. Bu bakımdan yaratılış ile ilgili destanda yer alan bilgiler, Vişnu'nun tanrılar arasındaki konumunu göstermesi açısından önemlidir. Destana göre bu dünya ebedîdir. Ancak dünya, birbiri ardına tekrar eden sayısız yaratılışlara ve yok oluşlara maruz kalmaktadır. Bu yaratılış safhalarından her biri Vişnu'nun onay vermesi ve ikincil düzeyde yaratıcı olarak görülen Brahma'nın yaratma eyleminde bulunmasıyla gerçekleşir.
Sayfa 97 - OttoKitabı okudu
Hinduizm'in temel dinî doktrinlerinden biri kurtuluş öğretisidir. Kurtuluş (mokşa), ruhun doğum-ölüm çarkından (samsara) kurtularak nihai mutluluğa ermesi anlamındadır. Hinduizm'e göre bireyin yapmış olduğu eylemler (karma), onu doğum-ölüm çarkına mahkûm eder ve kurtuluşunu engeller. O yüzden bir kimsenin ebedî kurtuluşa ulaşabilmesi için öncelikli olarak karma yasasından kurtulması gerekir. Bunu başarabilmesi için ise kişinin bir rehbere ve öndere ihtiyacı vardır. İşte bu noktada avatar doktrini devreye girer. Nitekim Tanrı'nın avatar şeklinde ortaya çıkmasının nedenlerinden biri, kurtuluşa ulaşma yolunda insanlara rehberlik etmektir. Bu hususun daha doğru anlaşılabilmesi için avatar doktrininin doğum-ölüm döngüsü ve kurtuluş inancı ile ilişkisinin ele alınması yerinde olacaktır.
Sayfa 87 - OttoKitabı okudu
Reklam
Avatar inancı Hint alt kıtasında ortaya çıkan Budizm, Hıristiyanlık ve İslam menşeli bazı dinî hareketleri etkilemiş olması da böyle bir konuyu çalışmamızda etkili olmuştur. Örneğin, Mesihi karakterli bir hareket olan Kadıyaniliğin kurucusu Gulam Ahmed, avatar doktrininden etkilenmiş ve kendisinin Müslümanlar için Mehdi, Hıristiyanlar için Mesih, Hindular için de Krişna avatar olduğunu ileri sürmüştür. Böylece o, Krişna'nın görevini üstlenerek Tanrı bilgisini insanlara duyurmak üzere yeryüzüne geldiğini iddia etmiştir. Benzer şekilde bölgede Hocalar olarak bilinen Nizari İsmaililer, Hz. Ali'yi, Hinduların beklemekte oldukları son avatar olan Kalki ile özdeşleştirmişlerdir.
Sayfa 12 - OttoKitabı okudu
Narasimha avatarı, özellikle Hindistan'ın güneyinde bulunan Andhra Pradeş bölgesinde popüler hâle gelmiştir. Bu bölgede pek çok narasimha tapınağı inşa edilmiştir. Günümüzde ise narasimhaya tapınma, Pencab eyaletinin Kangra bölgesinde hâlâ devam etmektedir. Burada yaşayan kadın ve erkeklerin özellikle pazar günleri tapınaklara gittikleri, orada bulunan narasimha ikonlarına çeşitli hediyeler sundukları ve bu şekilde ibadetlerini gerçekleştirdikleri bilinmektedir.
Sayfa 118 - OttoKitabı okudu
Hindu dinî geleneğinde bedenleşme gücüne sahip Tanrı olarak genellikle Vişnu ön plana çıkar. Hindu mitolojisinde avatar doktrininin çoğu zaman Vişnu ile ilişkilendirilmesi ve diğer tanrıların bu doktrinin dışında tutulması, bu durumun bir yansıması olarak değerlendirilebilir. Hinduizm'de pek çok tanrı bulunmasına rağmen bunlar arasında neden Vişnu'nun avatar doktrini ile ilişkilendirildiği ve bedenleşmelerin kaynağı olarak görüldüğü, üzerinde durulması gereken bir konudur. Vişnu'nun dinî metinlerde zikredilen birtakım özellikleri, tarihi süreç içinde öneminin artmasında ve avatar inancı ile özdeşleştirilmesinde etkili olmuştur. Bu bağlamda Vişnu'nun en belirgin özelliği, "hareket eden ve etmeyen, sezilen ve sezilmeyen her şeyi kuşatması"dır. Vişnu her şeyi kuşatan ve her yerde bulunan özelliğinden dolayı yarattığı varlıklardan sürekli haberdardır. Kendisine bağlanan ve tapınan kimseleri korur. O, sadece insanları değil evreni de ayakta tutar ve onun devamını sağlar. Vişnu, kendisine yakarışta bulunan kimsenin yardımcısıdır. Bu anlamda o, iyiliksever, ihsan sahibi, cömert, istekleri yerine getiren, güçlü, yenilmez, doğru sözlü, zarar vermeyen ve rahimlerdekini koruyan güzel varlıktır.
Sayfa 103 - OttoKitabı okudu

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
256 syf.
·
Puan vermedi
·
9 günde okudu
Hinduizm'deki avatar inancına dair son derece doyurucu bir doktora tezi. Hinduizm'de avatar inancı, Tanrı Vişnu'nun yeryüzünde kötülük görüp bir insan ya da hayvan suretinde tecessüm etmesiyle insanları doğru olana yönlendirmeye çalışmasına denir. Hinduizm'de toplam 10 avatar vardır. Bunlar: Matsiya (Balık), Kurma (Kurbağa), Varaha (Yaban domuzu), Naraşima (Yarı aslan yarı tanrı), Vamana (Cüce), Paraşurama (Baltalı Rama), Rama, Krişna, Buda ve Kalki. Ancak bu son avatar olan Kalki henüz gelmemiştir. Hindular Kalki'nin karanlık çağ olan Kali Yuga'da geleceğine ve dünyayı düzelteceğine inanmaktadır. İlk avatar olan Matsiya bir balıktır. Onunla ilgili kıssalar Nuh Tufanı'nı andırmaktadır. Matsiya Manu adındaki bir adama tufan olacağından ve gemi yapması gerektiğinden bahseder. Tufan gerçekleştikten sonra ise Matsiya Manu'ya yardım etmiştir. Varaha gibi domuz avatar vardır. Paraşurama gibi sert avatarlar vardır ki elinde baltası ile tasvir edilir. Din adamlarının ineğini çalan bir kralın kafasını keser. İffetsizlik yapan annesini öldürür. Kşatriyalar ve Brahminler arasında süren kast savaşlarında en ön saftadır. Hindistan'da Arya Samac gibi avatar inancıyla Hinduizm'deki putları inkâr eden reformist dinler de vardır. Sadece tek bir tanrıya inanırlar. Kısacası avatar inancı nedir ne değildir öğrenmek istiyorsanız bu eseri okumalısınız.
Hinduizm'de Avatar İnancı
Hinduizm'de Avatar İnancıCemil Kutlutürk · Otto Yayınevi · 20183 okunma