Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

John Rawls

John RawlsBir Adalet Teorisi yazarı
Yazar
8.9/10
9 Kişi
71
Okunma
32
Beğeni
2.592
Görüntülenme

Hakkında

John Rawls, "Baltimore'un en seçkin avukatlarından biri" olan William Lee Rawls ve Anna Abell Stump Rawls'un oğlu olarak Baltimore, Maryland'de doğdu. Beş erkek çocuktan ikincisi olan Rawls'u trajedi erken yaşında yakaladı. "İki erkek kardeşi Rawls'dan ölümcül hastalık bulaşması sebebiyle çocukluklarında vefat ettiler. . . . 1928' te, 7 yaşındaki Rawls difteriye yakalandı. Kendisinden 20 ay küçük olan erkek kardeşi Bobby, O'nu odasında ziyaret etti ve enfeksiyon kaptı. Ertesi kış, Rawls zatüreye yakalandı. Diğer erkek kardeşi Tommy'e hastalık bulaştı ve öldü." Rawls biyografisi yazarı Thomas Pogge, kardeşlerinin ölümünün "John'un çocukluğunun en önemli olayları” olduğunu söylemektedir. Rawls Connecticut'taki Kent School'a (Episcopalian hazırlık okulu) nakil olmadan önce kısa bir süre Baltimore'da okula gitti. 1939' daki mezuniyetinin ardından Rawls, Princeton Üniversitesi'ne başladı ve yüksek şeref derecesi summa cum laude ile mezun oldu. The Ivy Club ve the American Whig-Cliosophic Society'e kabul edildi. Princeton'daki son iki senesinde "teoloji ve doktrinleriyle yoğun bir şekilde ilgilendi". Piskopos rahipliği (Episcopal priesthood) eğitimi almak için papaz okuluna gitmeyi düşündü. 1943'te Bachelor of Arts olarak mezun oldu ve hemen sonra Amerika Birleşik Devletleri Ordusu'na kaydoldu. Rawls, II. Dünya Savaşı sırasında Pasifik'te piyade olarak hizmet etti. Pasifik'te Yeni Gine'yi, Filipinler'i dolaştı ve Japonya'da bulundu; burada, Hiroşima bombalamasının sonrasına tanıklık etti. Bu tecrübe sonrasında, Rawls subay olma teklifini geri çevirdi ve 1946'da ordudan er olarak ayrıldı. Kısa bir süre sonra Princeton'a etik felsefesi üzerine doktora yapmak için geri döndü. Rawls Brown Üniversitesi mezunu olan Margaret Fox ile 1949'da evlendi. 1950'de Princeton'da Doktora'sını tamamladıktan sonra 1952'ye kadar burada ders verdi. Bu tarihte, Oxford University (Christ Church) için Fulbright bursu kazandı. Burada, liberal siyaset kuramcısı ve tarihçi Isaiah Berlin ve hukuk kuramcısı H. L. A. Hart'ın görüşlerinden etkilendi. Birleşik Devletlere döndükten sonra Cornell University'nde yardımcı doçent (assistant professor) ve doçent (associate professor) olarak görev yaptı. 1962'de, Cornell'da profesör oldu. Kısa süre sonra da MIT'de tenure konumuna geçti. Aynı yıl, kırk yıl boyunca hocalık yapacağı ve etik ve siyaset felsefesi alanında Martha Nussbaum, Thomas Nagel, Onora O'Neill, Adrian Piper, Christine Korsgaard, Susan Neiman, Claudia Card, Thomas Pogge, T.M. Scanlon, Barbara Herman, Joshua Cohen, Thomas E. Hill, Jr. ve Paul Weithman'nın dahil olduğu dönemin önde gelen isimlerine ders vereceği Harvard Üniversitesi'ne geçiş yaptı. Rawls kekeme oluşu ve "spotlar karşısında yarasa gibi dehşet" duyması nedeniyle nadiren röportaj verdi; ve ününe rağmen göz önünde bulunan bir entelektüel olmadı. Bunun yerine kendini akademi ve aile yaşamına adadı. 1995'te çalışmasının önüne ciddi bir şekilde engel oluşturacak olan ve birçok defa yaşayacağı felçten ilkini yaşar. Buna rağmen, uluslararası adalet hakkındaki görüşlerini en bütüncül haliyle açıkladığı The Law of Peoples adlı kitabını tamamlayabildi ve ölümünden kısa süre önce Kasım 2002'de "Bir adalet Teorisi" adlı kitabına yönelik eleştirilere cevap niteliğinde Justice As Fairness: A Restatement'ı yayınladı.
Tam adı:
John Bordley Rawls
Unvan:
ABD'li Filozof
Doğum:
21 Şubat 1921
Ölüm:
Lexington, Massachusetts, ABD, 24 Kasım 2002

Okurlar

32 okur beğendi.
71 okur okudu.
2 okur okuyor.
283 okur okuyacak.
8 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Adalet tarafından korunan haklar, sosyal menfaatlerin hesaplanması veya siyasal pazarlıklara konu olmamalıdır.
keşke bazı şeyler hayata geçebilse..
Toplum, başka şeylerin yanı sıra, aile geliri ne olursa olsun herkes için eşit eğitim fırsatları sağlamalıdır.
Reklam
Anayasal!!!
Siyasal güç her zaman devlet ve onun icra aygıtları tarafından uygulanan zorlayıcı güçtür ama anayasal bir rejimde siyasal güç aynı zamanda kolektif bir yapı olarak özgür ve eşit vatandaşların gücüdür.
Dünyaya rasyonel olarak baktığımızda dünya da bize rasyonel olarak bakar.
Gerçekten, rasyonel seçimin bir ilkesi de ertelemedir.Eğer gelecekte biz birkaç şeyi yapmak istiyorsak, ancak bunların hangisi olduğundan emin değilsek, o taktirde her şey eşittir.
Adalet, insanların varoluşlarının temelini yok ederken insanların boş durmasını gerektirmez.
John Rawls
John Rawls
Rawls’çı Sosyal Refah Fonksiyonu
Bir filozof ve hukukçu olan John Rawls (1921- 2002), ekonomistlerin ve maliyecilerın uzun zamandır arayış içinde oldukları bir adalet kıstasına cevap getirmiştir. Bir sosyal politika değişikliği, toplumda bazı bireylerin refahını artırırken bazılarınınkini azaltıyorsa, bunun adil olup olmadığına nasıl karar verilecektir? Rawls’a göre, bir politika, toplumda en kötü durumdaki bireylerin refahını artırıyor ise bu kabul edilebilir bir politikadır. Bu sonuç, Rawls’un kendi adalet teorisi içinde belirli varsayımlardan yola çıkarak ulaştığı bir ilkedir (farklılık ilkesi). Toplumda A bireyinin refahı 200, B bireyinin refahı 400 birim olsun. Uygulanan sosyal veya ekonomik bir politika sonucunda A, 250 birim faydaya ulaşırken, B, 300 birim fayda düzeyine iniyor ise, bu durum Bentham’cı sosyal refah fonksiyonuna göre kabul edilemez, Rawls’çı sosyal refah fonksiyonuna göre ise kabul edilebilir bir durumdur.
John Rawls
John Rawls
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
624 syf.
·
Puan vermedi
Bir Adalet Teorisi Üzerine
Merkezi kavramı, Hakkaniyet Olarak Adalet (Justice as Fairness) Rawls toplum sözleşmesi geleneğine çağdaş bir bakış açısından katkı yapıyor. İnşa ettiği hakkaniyet olarak adalet teorisini 2 ana ilkeden sistematik bir şekilde inşa ediyor: 1- Sözleşmeye katılan taraflara eşit özgürlükler, adil fırsat eşitliği ve eşit kamusal ödevler 2- Toplumsal eşitsizlikler sadece dezavantajlı olanların lehine olarak inşa edilmeli (Bi nevi pozitif ayrımcılık) Rawls, sözleşmeci olarak doğa durumuna eş tuttuğu orjinal pozisyon üzerinden bu sistemi inşa ediyor. Yalnız, Rawls'un orjinal pozisyon yorumunun bir farkı var. Orjinal pozisyondaki taraflar her şeyi cehalet perdesinin (Veil of ignorance) arkasından görüyorlar. Cehalet perdesinin diğer doğa durumu yorumlarından farkı ise orjinal pozisyondaki tarafların hem kendi hem de karşı tarafın toplumsal avantaj ve dezavantajlarından bihaber olmaları. Böylelikle diyor Rawls, bu pozisyondaki kişiler bahsettiği 2 ilke üzerinden inşa edecekleri toplumda her türden adaleti sağlayabilecekler. Açıkçası biraz ağır. Hukuk yada akademik felsefe eğitimi olmayan bir insan olarak kavramakta zorlandığım yerler oldu. Eserin önemi büyük zaten. Siyaset felsefesine ilgi duyuyorsanız okuyun.
Bir Adalet Teorisi
Bir Adalet TeorisiJohn Rawls · Phoenix · 201835 okunma
272 syf.
5/10 puan verdi
Çok beğendiğimi söyleyemem. Vakit kaybı gibi geldi. Rawls kitabı gereksiz uzatmış. Bir Adalet Teorisinin kısaltılmış hali olmuş bu kitabı da. Yine de ideolojileri iyi anladığı ve yerdiği ortada.
Hakkaniyet Olarak Adalet
Hakkaniyet Olarak AdaletJohn Rawls · Pinhan Yayıncılık · 202013 okunma