Necmüddin Kübra (d. 1145 - ö. 1221), Kübreviyye tarikatı şeyhi.
Seyh Necmüddîn Kübrâ; Tam adı, Ebû'l-Cenâb Ahmed b.Ömer b.Muhammed b.Abdullah'dır. Kübreviye tasavvuf okulunun kurucusudur.
Kaynaklara göre tasavvufa intisâbı, otuz beş yaşlarında olmuştur. O yaşa kadar ilimlerle ve özellikle hadis ilmiyle meşguldür. Hadis ilmini tahsil için çeşitli hocalardan ders ve icâzetler alır. Önce Hemedan'da bulunan Ebû Ali'ye gider, ondan hadis okuyarak icâzete nail olur. Ardından Mısır'da İskenderiye'de âlî isnandla hadis rivayetinde bulunan Ebû Tahir Silefî adlı Safii mezhebine mensûb bir hadis âliminin ders halkasına katılır. Bu zâttan yeterince yararlandıktan sonra Nisabur'a gider, orada Ebû Meâlî'den ilim tahsil eder. Fahreddîn-i Râzî ile buluştuğu kaynaklarda rivayet olarak yer alır.
Necmüddîn Kübrâ, katıldığı her ilmî münakaşada üstünlük gösteren bir ilim adamıdır. Çok güçlü bir zekâsı, geniş bir ilmi vardır. İlmi tartışmalarda herkese galip geldiği için kendisine büyük felaket anlamına gelen "Tâmetü'l-Kübrâ" denmiştir. Hayatının daha sonraki döneminde, bu lakabın ilk bölümü unutularak "Kübrâ" ile anılır olmuştur, şeyhinin verdiği "Necmüddîn" ismiyle beraber kullanılmıştır.
Türklerin İslamlaşmasının hemen ardından, tasavvufî sistemde hızlı bir ekolleşme (veya tarikatlaşma) görülür. Necmeddîn Kübrâ hazretleri de bu dönemde ortaya çıkmış ve Kübreviye adıyla yeni bir tasavvuf okulu kurmuştur.
İsmail Kasri, Ammar Yasir, Kebir Mısri'nin yanında eğitim aldıktan sonra Harezm'de (Türkistan) kendi okulunu kurdu. Harezmşahlar devletinde 1221'de Moğollara karşı savaşta hayatını kaybetti.
Bugünlerde canım sıkkın, moralim bozuk azıcık. Bu iki kitabı da kendime teselli olarak aldım. En azından kendimi teselli edebiliyorum, bu da bir şeydir. Öyle değil mi? 😊
Tasavvufta Kübreviyye diye bilinen yolunun mürşidi ve aynı zamanda yaşadığı dönemin ileri gelen alimleri arasında yer alan Necmeddin-i Kübra'nın bu kitabında tarikatlara ulaştıran üç yol ve on esas anlatılıyor.
Hayırlıların ( Ahyar ) yolu,ibadet ve takva ile Hakk'a ulaşmak ve kurtuluşa ermek isteyenlerin takip edeceği yol..
İyilerin ( Ebrar ) yolundan maksat,çile çekerek ve nefse karşı savaşarak Hakk'a ve kurtuluşa ermek isteyenlerin yolu..
Çoşkulu ve Cezbelilerin ( Şettar )yolu,aşk ve vecd ile Hakk'a ve kurtuluşa ermek isteyenlerin ayrılmadığı yoldur.
On esas olarakta,Tevbe ve İstiğfar etmek,Dünyada zühd ve takva sahibi olarak yaşamak,Tevekkül sahibi olmak,Kanaat sahibi olmak,Uzlet ehli bulunmak,Zikre devam etmek,Her hususta Allah'a yönelmiş bulunmak,Sabırlı olmak,Murakebe ehli olmak,Allah'dan gelen herşeye razı olmak.
Bu kitapta bu konular ayrıntılı bir şekilde anlatılıyor.Tavsiye eder,iyi okumalar dilerim.
Usûlü'l Aşere, Kübreviyye tarîkatının pîri Necmeddîn Kübrâ tarafından, kendi yolunun esasları etrafında kaleme alınmış eserdir. Tasavvufda ki halleri anlatmakta. Nefis mertebelerini gayet güzel anlatırken ehli sünnet akidesine aykırı yerler görmek beni rahatsız etti. Meleklerle konuşma, arşın etrafında tavaf etme gibi konular kim tarafından
Hayatın manasını bulmak mümkün
Onlar Ulucanlar, ölüm onlara düğün
Huzur bulunur o büyüklere uyulduğu gün
Dünya ise bir nevi sürgün
Sevgi yolundan ayrılıp olma küskün