Peter Mendelsund
Amerikalı kitap tasarımcısı, yazar. Cambridge, Massachusetts’te doğdu ve büyüdü. Columbia Üniversitesi’nde felsefe ve edebiyat öğrenimi gören Mendelsund bir süre konser piyanistliği yaptıktan sonra kariyer değişikliğine giderek kitap tasarımcılığına yöneldi. Kısa zamanda dikkat çekici kapak tasarımlarıyla ünlendi ve çalışmalarını Cover (Kapak, 2014) adlı kitapta bir araya getirdi. Halen çeşitli yayınevlerinin sanat yönetmenliğini yapan Mendelsund, eşi ve iki kızıyla birlikte Manhattan’da yaşıyor.
Emma Bovary'nin göz rengi, Flaubert'in romanı Madam Bovary boyunca ( meşhur bir şekilde ) değişip durur. Mavi, kahverengi, simsiyah... Bunun bir önemi var mı?
Varmış gibi görünmüyor.
Bir karakterin yaratılması ''sıfatlardan ziyade zarflarla ilgili''
Bir karakterin ''ne'' yaptığı, bunu ''nasıl'' yaptığı kadar önemli değildir.
Oyun yazarları ''o kadar çok sıfat kullanmaz''.
''Şeyleri'' zihnimizde canlandırmaya kıyasla ''eylemleri'' hayal etmekte daha mı iyiyiz ?
"Hayatın en büyük gizemlerinden biri, dünyanın bize kendini sunması ve bizim de onu bünyemize almamızdır. Dikişleri, çatlakları ve kusurları görmeyiz."
Sayfa 423 - 2. Baskı, Ocak 2016, Metis KitapKitabı okudu
Kafka, Dönüşüm’ün yayıncısına, kapak tasarımcısı kitabın kapağına Ungeziefer’inin (böcek) benzerini koymaya yeltenir korkusuyla şöyle yazmıştı:
“O olmasın, lütfen o olmasın! Böceğin kendisi tarif edilmemeli. Uzaktan bile gösterilmemeli.”
Yasaklama biraz hummalı görünüyor. Acaba Kafka, okurlarının hayal gücüne dayalı edimlerini koruma altına almaya mı çalışıyordu? Kafka çevirmenlerinden biri bana şöyle demişti:
“Belki de Kafka sadece, böceğinin okur tarafından içeriden –dışarı bakarken– görülmesini istemişti.”
Şunu da söylemek lazım ki, bazen okurken tek gördüğümüz kelimelerdir. Okurken baktığımız şey harflerden yapılmış kelimelerdir, ama bunların ötesine geçmek, kelimelerin ve harflerin işaret ettiği şeye bakmak için eğitiliriz. Kelimeler oklar gibidir – kendileri bir şeydir ve ayrıca bir şeyi işaret ederler.
Samuel Beckett , James Joyce‘un Finnegans Wake‘i için şöyle demişti:
“O kitap yazılmamış. Amacı okunmak değil – ya da daha doğrusu, sadece okunmak değil. Bakılması ve dinlenmesi lazım. Joyce’un yazdıkları bir şey hakkında değil, o bir şeyin ta kendisi.”
Edebiyat Bilgi ve Kuramları
● 📕 VIII-XIII. Yüzyıllar Türk Edebiyatı, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 XIV-XV. Yüzyıllar Türk Edebiyatı, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 XVIII. Yüzyıl Türk Edebiyatı, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 Yeni Türk Edebiyatına Giriş, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
●
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı
● 📕 Çağdaş Türk Edebiyatları I, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 Çağdaş Türk Edebiyatları II, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 Batı Edebiyatında Akımlar I, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 Batı Edebiyatında Akımlar II, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 Eleştiri Kuramları, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
● 📕 Eleştiri Tarihi, Kolektif, Anadolu Üniversitesi Yayınları
Ek Okuma:
●
OKURKEN NE GÖRÜYORUM?
Edebî bir eseri okurken zihnimizde ne canlanır?
Karakterler,mekanlar,olaylar nasıl şekillenir?
Yazarın anlattığı gibi mi yoksa bizim hayal ettiğimiz gibi mi?
Okuduklarimizin ne kadarını anlarız?
Yazarın anlattığı gibi mi yoksa kendi muhayyilemizin algıladığı gibi mi?
Işte bu kitapta görsellikle birlikte zihnimizin okuma
Yine bir kendimce yorumla merhaba...
Sıkı edebiyat okurlarının (özellikle fenomenoloji sevenler) okuması gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum çünkü okurken canlandırdığımız karakterler, mekanlar, zamanlar konusunda daha çok doğru açıya yönlendirme peşinde olan çizimler ve söylemler içermekte... Şahsen ben beğendim... Kitap okuyucuyu yormuyor yani öyle klasik söylemleri yok... Resimler de şahane...
Okuyun okutun efendim...
Belki biraz beylik bir başlangıç, ama kitap okurlarının, okuma tutkularının sebepleri arasında sayılabilecek en önemli unsurlardan birisinin, okurken hayal güçlerinin inanılmaz derecede harekete geçmesi olduğu söylenebilir. Peki, hayal gücümüzde yazarın kelimeleriyle, cümleleri ve hatta noktalama işaretlerini kullanış şekilleriyle dahi bir hikâye