Bâyezîd-i Bistâmî (rah) demiştir ki:
"On iki sene nefsimin başında demircilik yaptım. On beş sene kalbimin aynasını
cilâlamakla meşgul oldum. Bir sene, nefisle kalbimin arasındaki vaziyeti
gözetledim; bir de baktım ki belimde bir zünnar/şirk bağı var. Bu defa beş sene
onu kesmek için çalıştım; onu nasıl keseyim diye düşündüm. Sonra bana işin gerçeği
keşfoldu; bütün halkı ölmüş kabul ettim; hepsinin üzerine dört tekbir getirdim,
cenaze namazlarını kıldım."
*Bâyezîd-i Bistâmî'nin, "Halkın üzerine dört tekbir getirdim" sözünün mânası budur;
çünkü ölmüş kimsenin üzerine dört tekbir getirilir. Bir de, halkı Hak'tan perdeleyen
şeyler dört tanedir: Bunlar nefis, hevâ/kötü arzular, şeytan ve dünyadır.