Usame (r.a)’dan rivayetle, Resulullah (s.a.v.) şöyle dedi: "Taun (veba), bir 'ricz' veya azabdır. Yahut İsrail oğullarından bir kavme ya da sizden önce geçen bir ümmet üzerine gönderilmiş bir azaptır. Bir yerde onun zuhur ettiğini işittiniz mi o Taunlu yere gitmeyiniz. Bir yerde zuhur ederse, siz de orada bulunursanız, ondan kaçmak için oradan çıkmayın". (Müslim) Taun ya da diğer adıyla veba hastalığı yüzyıllar boyunca, çeşitli zamanlarda salgın şeklinde yayılmış ve milyonlarca insanın ölümüne neden olmuştur. Bu salgın ortaya çıktığında nüfusun %30-40’ına tekabül eden ölümler olmuştur. “Yersinia Pestis” bakterisinin neden olduğu bu salgından dolayı “karantina” gündeme gelmiş, Ömer (r.a) hilafet döneminde bu hadis gereği Şam şehrinde karantina uygulanmıştır. Bu tarz hızlı bulaşan ve ciddi ölümlere yol açan salgınlarda, ciddi tedbirler almak “Tıbbı Nebevi”nin bize mirasıdır. Ömer (r.a); Ebu Ubeyde (r.a)’a dediği “Allah’ın kaderinden yine Allah’ın kaderine kaçıyorum” sözü, kader içerisinde hastalıklara karşı tedbir almanın önemini anlatır. Veba tarzı hastalıklar, bir bölgede yayıldığında nüfusu yarıya düşürüyordu. Bugün salgın olarak iddia edilen hastalıklara rağmen 2019’a göre 2020 nüfusu Türkiye’de artmıştır. Ayrıca salgının yayıldığı bölgede ev ev karantina uygulaması değil, bölge karantina uygulaması yürütülmüştür. Hasta olmayanlar değil, sadece hasta olanlar karantinaya alınmıştır. Tarihteki salgın hastalıkların hiçbiri aşı ile son bulmamıştır. Veba, İspanyol gribi, sarıhumma, tifüs vb en sık görülen salgınlar kendi kendine ya da temizlik alışkanlıkları ile yok olmuştur. Çiçek salgınında ise aşı uygulanmış ancak bu salgını eradike etmek için değil kişisel koruma için yapılmıştır. Çiçek hastalığı aşı teorisi için bulunmaz nimettir, ancak anlatılanlar efsaneden
1000Kitap
📚🔔 Tatil zili çaldı! Bir yıl boyunca verilen emeklerin ardından şimdi dinlenme, keşfetme ve yeni maceralara atılma zamanı. 🌞 Bu yaz bol kahkahalı, bol anılı ve elbette bol kitaplı geçsin. Tüm öğrencilere keyifli tatiller diliyoruz! 💙📖
17 milyon İşsiz...
DİSK-AR tarafından her ay hesaplanan geniş tanımlı işsiz sayısı Nisan 2020’de 2 milyon 793 bin kişi artarak 9 milyon 756 bine yükseldi. Geniş tanımlı işsizlik oranı ise Nisan 2020’de yüzde 28,7 olarak hesaplandı. Nisan 2019’a göre revize edilmiş geniş tanımlı işsiz sayısı ve tam zamanlı istihdam kaybı 10 milyon 759 artarak 17 milyon 722 bine yükseldi. Nisan 2019 ve Nisan 2020 arasındaki son bir yıllık dönemde toplam işgücü yüzde 9,3 azalmışken erkek işgücü yüzde 7 ve kadın işgücü yüzde 13,9 oranında azaldı. Toplam istihdam son bir yılda yüzde 9,2, erkeklerde yüzde 7,9 ve kadınlarda yüzde 11,9 oranında düştü. Kadın istihdamı düşerken kadın işsizliği arttı.
2019’a son not
Acımasızdın, bıktırdın herseyden. Hiçbir şey de bir anlam olmadığını fark ettirdin. En büyük olgunlaşma evrelerini yaşadığımı zannediyorum. Umuyorum ki gelen gideni aratmaz....
2019’a veda..
Bütün sene adına ve çılgınlığına sarıldığım ilk isim.Van Gogh’la veda ediyorum bu kötü seneye.Elbette rakamların, yılların kutlamaların bir şey getirdiği yok bunu ben de biliyorum.Yine de sarılmak istiyor insan hayata kenarından. “ İnsan kimi kez korkunç umutsuzluğa kapılıyor, sanki cehennemdeymiş gibi hissediyor...” demişti Theo’suna.Bazı zamanlar 49 farklı cehennem hisseder oldum bir günde.Hepsinde doğaya, sanata iyi olan ne varsa ona sığındım.Şu kızıl kaçığın içinde ne tutku varsa peşine düştüm.Her cehennemden tutup çekip aldı beni. “Çoğu insanların gözünde neyim ben -değersizin biri ya da tuhaf, aykırı, hoşa gitmeyen bir adam- toplumda kendine bir yer bulamamış, yer bulamayacak bir yaratık, yani hiçten de daha aşağı bir şey.” diye yazmıştı mektubunda.Çoğu insanı bilmiyorum ama benim gözümde ve tanıdığım diğer insanların gözünde sen bakmayı bilen insanların manzaralarında, hayatta tutunacak çiçekli badem dalları çizen harika bir ressamsın.Ondan da öte insansın..Çılgınlığıyla, tutkusuyla, sevgisiyle, öfkesiyle. “ Ah Theo, tonlar ve renkler ne büyük şeyler!!Bunları hissetmeyi öğrenemeyen biri ise gerçek yaşamdan ne kadar uzakta!” derken ne kadar haklıydın!!Renklere aşık olan ben, Ra, lola, bazen isimsiz öylesine biri, içimizde var olan her tutku adına sana ve renklerine hayranız! İyisini kötüsünü aldığını verdiğini hesaplamadan, tartmadan sadece sana veda etmek istiyorum senenin son günü.. Git hadi 2019. Çok yordun bizi. Vincent’ın dediği gibi “...yorgunsak eğer, bu dah önceden çok uzun bir yolu yürüdüğümüzden değil midir? Ve insanın yeryüzünde verilecek bir savaşı olduğu doğruysa, o bezginlik duygusu ve başın yanıp tutuşması, uzun süredir mücadele ettiğimizin bir göstergesi değil midir?” Öyle değil midir gerçekten de? Yorgunum birçoğumuz yorgunuz. Ve dinlenmek
1000Kitap
2019a güzel bir giriş yapmadım. Sonra bahar geldi. Ve sen geldin.
1000Kitap