Sovyetler Birliği, esir kamplarındaki askerlerinin ağır durumuna seyirci kaldı..29 Temmuz 1929 tarihli savaş esirleriyle ilgili Cenevre Anlaşması hükümlerinin esirlerin ağır şartlarının iyileştirilmesini talep etmek hakkını kullanmadı.Çünkü Sovyet yönetimi Almanların elindeki Sovyet esirlerini birer vatan haini olarak görmekteydi.
Esirler soğuktan ve kuru ayazdan korunmak için ayaklarına ve vücutlarına kağıt sarıyorlardı. Ancak bu defa soğuğu kırılmış vücutta hareketlenen bitlerin verdiği rahatsızlıkla karşılaşıyorlardı.
Sovyet-Alman savaşının 1 Kasım 1941'e değin geçen ilk altı ayında Almanların eline iki milyondan fazla, kimi kaynaklara göre 3 milyon 600 bin esir geçmişti.