Tarih, insanları; insanlar da tarihi yarattığına göre ebediyete kadar devam edecek bir fasit dairenin içinde kapalıyız demektir ve tarihin bedbahlığı da kendisinin, menfaat gördükleri zaman en ilahi hakikati bile ret, inkar, tahrif veya ihfa edebilen insanlar tarafından hikaye edilmesindedir.
Hiçbir şeyden şikayet etmiyor, fakat hiçbir şey de beğenmiyordu. Hayattan zevk almak hassasını kaybetmişti. Hiçbir yere çıkmıyor, hiçbir eğlenceye gitmiyor, kimseyi aramıyor, kendisini ziyaret edenlerin yüzüne bakmıyor, çok az konuşuyordu.