Demek herkesin başkasına şikâyet ettiği şey kendinde bulunabiliyor ve bunu fark etmeyerek başkalarında itham ettiği şeyi kendinde mazur görüyordu? Lakin niçin bunu onun yüzüne haykırmıyorlardı?
... mesut olsak bile hayat sade tahrip eden hayat, sade yiyen, yıkan, öldürüp ezen hayat hükümran oluyordu.
"Ah, fakat ölüm olmasaydı ne müthiş bir cehennem olurdu."
"Ah, insanlar niçin böyle fena olmuşlar? İyilik arzusuyla beraber bu fenalığın ne lüzumu vardı? "...
" Güzel ve ulvi bir kadının yanında insan her türlü fikir-i mesaviden (fena fikirler) uzak olarak niçin beyaz ve masum yaşamamalı? Nedir bu beşeriyetteki, umk-ı mevcudiyetimizdeki ( varlığın derinliği) tufan, bu çamur, bu fırtına... Bu levsin( pislik) , saffeti ( temizlik) daima tekrar kalkmamak üzere ceriha-dar( yaralı ) etmesi niçin?"