Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Eسra

Enaniyet ve Ene
Enaniyet,insanın kendisine emanet olarak verilen şeyleri gerçek sahibiymiş gibi algılayıp kendine mal etmesidir,onunla gururlanmasıdır ki enaniyetin anlamı da gurur ve kibirlenmek demektir. Ene,Maddi ve manevi varlığımız fakat bu varlık bize değildir.Emanet olarak verilmiştir.İnsan bu duygularla Rabbini anlar.! “Nefsini bilen Rabbini bilir.” kadim hakikatindeki nefs yerine “ene”yi de koyabiliriz. İnsan; enaniyeti bıraktığı,nefsinin kökende bir hiç olduğunu ve ilahi isimlerin tecelli bir aynadan ibaret bulunduğunu keşfettiği zaman, topyekûn bütün varlığı ve bitimsiz bir çar olmayı kazanır. Ene,bir ölçektir ama farazi ve hayalî bir ölçek… Bazı ilahi hakikatleri ortaya çıkarma aleti… Ene, kendisini sahiplenmekten vazgeçip,benim de bir sahibim var,deyince,görünürde benim yaptığım ve ürettiğim şeyleri hakikatte yapan biri var,bana bunları o yaptırıyor,diye düşününce aydınlanma ve nurlanma yolunun ilk adımını atmış demektir. -Sen Derviş Olamazsın
Reklam
Yüce Allah, insana pek çok nimet vermiştir.İnsandan beklediği mukabele,minnet ve şükrandır.Minnet ve şükran duygusunu en hızlı veren ifadelerden biri besmeledir. -Sen Derviş Olamazsın
Dersten (16.04.24)
“…Hiç şüphe yok ki namaz fuhşiyattan ve kötülükten alıkoyar…” “Namaz kıldığımızda rüku,kıraat bizi telkin eder” Ankebût-45

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
İsrâ suresi nimetleri ﷽
﴾72﴿ Bu dünyada kör olan âhirette de kördür, yolunu daha da şaşırmıştır. ﴾81﴿ De ki: “Hak geldi bâtıl yıkılıp gitti! Zaten bâtıl yıkılmaya mahkûmdur.” ﴾84﴿ De ki: “Herkes kendi mizaç ve karakterine göre iş yapar.” Rabbiniz kimin doğru bir yol tuttuğunu çok iyi bilmektedir.
Abdullah b. Mesud radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber aleyhissalatü vesselam Efendimiz şöyle dua ederdi; اَللّٰهُمَّ إِنّ۪ي أَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالْعَفَافَ وَالْغِنَى •Allahümme innî es'elükel-hüdâ ve’t-tüka ve’l-‘afafe ve’l-ğınâ. •Allah’ım! Senden hidayet, takva, (sorumluluk bilinci) iffet ve (gönül) zenginliği isterim.
Reklam
Allah ile diğer varlıklar arasında nasıl bir benzerlik kurulabilir?
Allah size, hiçbir şeye gücü yetmeyen, başkasının mülkü konumundaki köle ile katımızdan kendisini güzel bir şekilde rızıklandırdığımız ve bundan gizli-açık başkalarını da yararlandıran kişiyi örnek veriyor: Bunlar hiç eşit olur mu? Hamd Allah’a mahsustur ama onların çoğu bilmezler. Yine Allah şu iki insanı örnek veriyor: Biri dilsizdir, elinden hiçbir şey gelmez, efendisinin sırtında yüktür, onu nereye gönderse yararlı bir sonuçla gelmez. Şimdi bununla adaleti emreden ve kendisi de dosdoğru yolda bulunan kimse bir olur mu? Bu iki âyette insanların içinde yaşadıkları tecrübelerden yola çıkılarak, onların sağ duyusuna hitap edilmek suretiyle şirk inancının anlamsızlığına ve mantıksızlığına dikkat çekilmektedir. Burada örnekleri verildiği gibi gerek ekonomik ve sosyal yönden gerekse psikolojik ve ahlâkî bakımdan farklı seviyelerde bulunan iki insan arasında bile bir denklik kurulması apaçık bir haksızlık ve mânasızlık olarak görüldüğüne göre Allah ile diğer varlıklar arasında nasıl bir benzerlik kurulabilir? Nahl 75-76
Ebû Zerr"in rivayet ettiğine göre, Resûlullah (sav) ona şöyle buyurmuştur: “Nerede olursan ol, Allah"a karşı sorumluluğunun bilincinde ol! Kötülüğün peşinden iyi bir şey yap ki onu yok etsin. İnsanlara da güzel ahlâka uygun biçimde davran!” (T1987 Tirmizî, Birr, 55)
ㅤㅤㅤㅤㅤㅤ
Reklam
Rumi
ey zaman, bensiz geçme!
36 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.