Zaman içine işliyor insanın, neden boşa geçti? Bazen yetersiz geliyor insan kendine; toparlanmak için bir kitap, bir dokunuş, bir söz, bir... , ne ? Onu fark edersen doğrulup harekete geçeceksin ve yeni fikirlere gebe olacak zihnin.
Bu tür sarsıntıları yaşarken dini bilinç şöyle diyebilir: Temel bilimlerin yasaları aslında yaratıcının koyduğu kanunlardır. Bunları keşfedenler onları yaratmadılar, karanlıktan aydınlığa çıkardılar, insanın yapabileceği en büyük işlerden bir bölümünü gerçekleştirdiler. Allah’ın sayısız şifrelerinden sadece küçük bir kısmını çözmeyi başardılar.
Bize karşı mutlak dünyevi üstünlük kuran ve bu üstünlüğü genellikle aşağılayıcı biçimde bize hissettirmekten zevk alan Batı toplumlarına “ Senin bu büyük bilgi ve keşif yolculuğunu başlatan benim uygarlığımın alimleridir.” diye böbürlenmek, bugünkü geriliğimizin verdiği ezikliği ne ölçüde dengeleyebilir?
... “İslam, en son ve en mükemmel dindir; Müslümanların gerilemiş olmaları ise bu dini hakkıyla anlama, hissetme ve yaşama yeteneğini yitirmelerindendir.” ...
Tabi ki ‘Allah’sız Müslümanlık’ ifadesi; kafirlik ve inkarcılık suçlaması kastıyla seçilmiş değildir. Bu isim ‘Müslüman kişinin Allah ile iletişimini geliştirmeyen dindarlık’ tanımlamasının kısaltılmışı sayılabilir.