Osmanlı Devleti zayıfladıkça, Batılılar içimize girmiş, İslam'a olan inanç ve güvenimizi yıkmışlardır. Bu güven ve inanç çözüldükçe biz de bütün kurtuluşu batılılaşmakta görmeya başlamışız.
O yüzden eğitimde maksat sadece okumak değildir;okumaktan maksat "olmak" tır. Cehaleti bilmekle değil olmakla aşabiliriz. Olmak, hiçleşmek, hiçi bilmektir. Sözün özü, kişinin kemal merdivenlerini tırmanmasıdır.