Kaşık dediğin, kepçe dediğin, çömçe dediğin insana benzer. İnsandan, fazla olan kısmını almak acı verir. İşte bu bir parça tahtayı dahi terbiye etmek için gayret gerekir. Güzel ustanın elinden kötü iş çıkar mı hiç Ahmedim? insan da öyledir; asıl sanatkâr olan Allah, onu ne güzel yapmıştır da insan kendi özünü bilemez. Biz yalnızca fazlalığını alırız, geriye kalan zaten aradığımızdır.
Aşk kitaba değil, gönle yazılmıştır. Aşk ateşe benzer ki, varlığı değil yokluğu yakar o. Bedeni değil, gönlü tutuşturur. Bu sebeple Kur'an-ı Kerim'de bulamadın onu. Hak Teala aşkı kitabına değil de insana nakletmiştir. Zira insana Aşk etmiştir. Allah'ı sevdiğini mi sanırsın sen? Bil ki; o seni çok daha evvelde sevmiştir. Sen ki en sevdiğinden vazgeçebildiğin gün aşk edebilmeyi öğrenirsin.