Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Nebileyim

Nebileyim
@Nebileyimmm
Raf: Nebileyim
996 okur puanı
Haziran 2018 tarihinde katıldı
Şu anda okuduğu kitap
Fizyognomoni bedene bakışın tarihini kendinde barındırır. Esasen ruhun “dışa yayılan” sözlerini çözmeyi öğretmekten daha fazlasını yapar. Bedensel normlar yaratır, “ortalama” fizyonomik yapıyı tanımlar, oranlardan ideal güzelliği bulup çıkarır, çarpıklıkları, şekil bozukluklarını, aykırılıkları bakış alanından dışlar. Antik Çağdan beri ona paralel olarak gelişen, insanın morfolojik yapısını hayvankileriyle karşılaştırma geleneği, nihayet başka şeylerle karışarak ve dönüşerek insan yüzünün sınırlarını sorgulama noktasına gelir. Birtakım bedensel teknikler salık verir, habitusları meşrulaştırır, bazı alışkanlıkları onaylar ya da kınar.
Reklam
Fizyognomoni
Bu bağlamda bakışlar “kapıdır”, “pencere” ise yürek: yüz “ruhun aynası”, beden “ tutkuların sesi” ya da “sureti”.
Fizyognomoni
Bedenin dilini çözmeyi hedefleyen, günümüzde daha ziyade psikolojinin arkaik bir formu olarak görülen ve hevesle yerin dibine batırılan bu sanat, aslında 16. ve 18. yüzyıllar arasında olağanüstü rağbet görmüş ve hem düşüncelerin hem de sosyalleşme biçimlerinin tarihinde hatırı sayılır bir rol oynamıştı. Şunu söyleyen bir tek fizyognomoni değildi tabii: Beden konuşur.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Çünkü doğa insana düşüncelerine tercüman olsun diye sadece ses ve dil vermedi, onları kötü niyetle kullanır şüphesiyle, insanın alnını ve gözlerini de konuşturdu. Kısacası bütün ruhunu dışına yaydı. Ruhun kıpırtılarını, zaaflarını, alışkanlıklarını görmek için pencereye hiç gerek yoktur, çünkü hepsi yüzde zuhur eder bunların ve hepsi gayet okunaklı, açık seçik harflerle ortaya yazılmıştır.
Ne? Şişko değilim ben pofuduğum 🐰@nebileart
Reklam
Medeniyetin sonu uyuşukluk, bolluğun sonu zayıflık olabilirdi.
Ortaçağ metinlerinde egzersiz için “sağlığı korumaya yaradığını söyleyebiliriz” diye geçer, “vücut sıcaklığını arttırır ve kudret verir.” Sağlığı koruma arzusu bu noktada belirleyicidir.
18. yüzyılda resmi gösteriler, izinli şenlikler, Hıristiyanlaştırılmış tören düzeni öncelikle şehirlerde, geleneksel eğlenceleri alt etti. Teşebbüsün ucu ister istemez, karnaval zamanı danslarla, oyunlarla, şölenlerle ‘iğrenç bir yozlaşma’ sergilemekle suçlanan gençlik birliklerine, yarışmalarına, oyunlarına, krallarına, geçici kurallarına ve charmerı’lerine de dokundu. 17. ve 18. yüzyılda o güne dek hiç olmadığı kadar toplumsal yapıya sızan devlet, bu tür grupların kısmi ve sınırlı da olsa bir nüfuza sahip olmasını hoş göremezdi artık.
Eski zamanlarda oyun bir iş ya da emekten çok pür zevkti, insanı bir şeyler inşa etmeye değil, her şeyden vazgeçmeye götüren sebepti.
16. ve 17. yüzyıl insanının gözünde sinirler “boru” ya da “ipler”, her bir bölüme hareket etmek ve hissetmek için gereken ruhu taşıyan şebekelerdi. Öne çıkan tek görüş, sinirlerin etin orta kısmında yuvalandığıydı; tam olarak çözülemeyen, esnekliğin ya da katılığın işaretleriydi bunlar.
Reklam
Baleden kılıç oyunlarına, binicilikten ciride dek, soyluların rağbet ettiği bütün egzersizler biçim olarak 16. yüzyılla 17. yüzyıl arasında altüst olurken, yeni toplumsal düzenlemelerde payı olan yeni bedensel meziyetler işin içine katıldı.
Eskrim savaştan doğdu, ama bunun yanı sıra, başta ateşli silahlar olmak üzere yeni saldırı araçlarının keşfedilmesi gibi özel bir çelişki de bunda etkili oldu.
Hareket etmek, evrenin yeni kanunlarına, 16. yüzyılda bilimin öne çıkardığı geometrinin kurallarına boyun eğmek demekti.
Yeni cinsel kültür, 19. yüzyılın başından sonuna dek insanlara fiziksel bedenin, içindeki ahlaki bireyin “doğal” düşmanı olduğunu aşılayacaktı inatla.
Tecavüz, kadının erkekten aşağı görüldüğü, ama bu kadarla kalmayıp, özellikle yoksulların dünyaya sırf güçlü cinsin ihtiyaçlarını karşılamak için geldiği kanısının hakim olduğu bir kültürün ürünüydü. Tecavüzün nispeten cezasız kalması da, cinsiyetler ve toplumsal sınıflar arasındaki ilişkilerin bu temel kuralından kaynaklanıyordu: Efendiler hizmetçilere, askerler seyyar satıcılık yapan kızlara, yerel eşraf köy kızlarına saldırmakta serbestti. Bu kural, neden yasal süreçlerin dışında kararlar alınarak, iki taraf toplumsal eşit konumda değilse parayla, eşitseler zoraki evliliklerle işin halledilmeye çalışıldığını da açıklıyor.
4.336 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.