İlginçtir, günümüzde hemen hemen her anne baba çocuğunda Einstein kadar zekâ kapasitesinin olduğunu düşünüyor. "Benim çocuğum ortalama bir zekâya sahip, ona nasıl bir eğitim verelim?" diyen bir anneye şu ana kadar hiç rastlamadım. Herkes çocuğunu Gazali gibi yetiştirmeye kalkıyor. Bu şekilde topluma ancak psikopat yetiştiriyoruz. Zekânın, ruhun, karakterin bir kapasitesi vardır. Herkesin iradesi, dindarlığı, takvası aynı seviyede değildir. Herkesin ruhi kapasitesi aynı değildir.
Kimseye "Niye yapamıyorsun? Ne var canım bunda, yap bakalım!" demeyelim. Yapamıyor... Orada takılmış; kilitlenmiş, onun geçmişi var, arka planı var, sebepleri var. Nasıl hukukta hafifletici sebepler varsa Allahu a'lem, Allah katında da hafifletici sebepler olacak. Biz onu bilemeyiz. Hatta çoğu zaman kişinin kendisi bile bilemez.