Kıssadan hisse tarzında yazılmış altı hikayeden oluşan Tolstoy kitabı severek okudum. Özellikle kitaba ismini veren
İnsan neyle yaşar hikayesini çok beğendim.
İnsan Neyle Yaşar?Lev Tolstoy · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2024234,3bin okunma
Eserin önsözünde yaşanılan dönemde farklı suçlar neticesinde zayıf insanların topluma açık alanlarda
idamın vahşice şekli olan giyotinle öldürüldüğü ve üst kademeden yöneticiler söz konusu olunca durumun farklılaştığı idamların ertelendiği anlatılmış. Kitaba gelecek olursak hikayede Altı hafta sonra idam edileceğini bilerek bunun vermiş olduğu psikolojik baskıyla başkarakterin hücresinde çaresizce buhran yaşaması ve ruhsal durumu iyi anlatılmış özellikle son ana kadar kararın infaz edilmeyeceğine dair umudunu koruması, kızıyla olan diyalogları gerçekten üzücüydü. Ayrıca idamı seyretmek için meydanda bekleyen kalabalığın hal ve tavırlarını okuyunca istemsizce Zweig’ın Korku hikayesinde okuduğum şu sözleri belirdi aklımda ...gazete haberlerinde başkalarının kaderlerini peynir ekmek gibi yutanlar... son olarak Nazım’ın mısralarıyla bitirmek istiyorum: “İnsan öleceğini bile bile nasıl yaşar? Ya çıldırır ya da öleceğini unutur.”