Bütün Mustafa Kemal biyografileri onun 21 yaşında Harp Akademisi’ne gelişi sırasında gençler arasında yeni fikirler beslendiğini, Abdülhamit dönemine karşı eleştiriler yapıldığını yazarlar.Ancak yönetimin nesine, güdülen hangi politikasına karşı olduklarını somut olarak belirtmezler. Konuyu "Hürriyet, İstibdat, Hafiyeler, Kanun-i Esasi" edebiyatı içinde geçiştirirler.1908'e doğru, hatta daha sonrasına geldiğimiz zaman görürüz ki gençlerin çoğu Abdülhamit dönemine özgü olan ideolojiden kopmuş kişiler olamamışlardır.Yalnız Mustafa Kemal ile onun etkisi altındaki bir iki arkadaşı, asker ve sivil öğretmenlerinden oluşan beş on kişi bu teokrasi doğrultusundan ayrılış gösterirler.