İNCELEME:
kitap yaklaşık 150-200 yıl önceki aşk hikayesini anlatır.İlk başta Evdi ile Rıhme’nin aşkı anlatılır ancak bu iki aşık evlenemezler ve başkalarıyla evlilikler kurarlar.
Kitabın diğer ikinci kısmı ve ana konusu Dewreş ile Adûle’nin aşkını ,dermansız sevdasını anlatır.
Kitap zamanın kültürünü ,yaşam biçimini,toplum yapısını ,adetleri ,gelenekleri yaşatarak anlatıyor.Çok akıcı dille yazılmış ve okurken yaşıyorsunuz resmen.
Tarihi roman olması sebebiyle herkese tavsiye ederim.
————————————————————————
NOTLAR:
•Kitaptaki olaylar genelde Harran Ovası ,Ceylanpınar, Cudi ,Şengal Dağı ve Şeyh Adî Türbesinde geçiyor.
•Şengal Dağındaki Laleş Tapınağındaki Şeyh Adî türbesi ve bulunduğu Şengal Dağı Ezidiler için kutsaldır.
•Eskiden ezidi ve kürtlerde Başka aşiretlere gidip hayvan çalmak bir yiğitlik adetlerinden sayılırmış.
•Kitabın başında ilk olarak Evdi ile Rıhme’nin kavuşulmayan aşkı anlatılır .Yıllar Sonrasında ise başka bir aşk başlar.
Bu aşk Dewreş ile Adûle’nin aşkıdır.
•Rıhme,İbrahim Bey’in ablasıdır.
•Dewreş Evdi’nin oğludur ve ezididir
•Adûle İbrahim Bey’in kızıdır.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ÖZET: kitabın ilk bölümünün bir kısmı(Evdi ile Rıhme aşkı ) ve
Diğer bölümü ve asıl konu olan Dewreş ile Adule aşkının ilk hikayelerinin özeti malesef yok. son kısımlarının özeti aşağıdadır…
İlk 30-35 sayfa özeti:
Osmanlı’nın Amed valisi Ömer Paşa Milan aşiret reisi Mahmut Ağayı çağırır yanına.Ona isyan hazırlığında olduğunu vs söyler.ancak Mahmut ağa inkar eder ve sinirlenir.Olay gerilince Mahmut Ağa tutuklanır.Sonra bu aşiretlere yayılır ve hepsi şaşırır.Çareyi isyan etmek yerine istanbula gidip Sultan Selim’e gidip,Mahmut Ağa’nın oğlu İbrahim öncülüğünde birkaç aşiret , Ömer Paşa’yı şikayet eder .Sultan Selim de ,bağlılık ve vergi olması şartıyla