Osmanlı, talan, bürokratik bir askercil iktidar, sıkı denetimli bir toprak düzeni ve ticaret yaşamı üzerine oturmuştu. Askeri üstünlüğünü sürdürdüğü ve karşı taraf bu üstünlüğü kıracak olanaklar üretmediği müddetçe o dünyanın en ileri rejimiydi. Bu rejimin topluma bir dönem görece avantajlar sunduğu, keza egemen olunan bölgelerde yüzyıllara uzanan görece bir istikrar ortamı getirdiği de doğrudur. Ancak bu doğrular, Osmanlı üstünlüğünün üretken bir üstünlük olmadığı gerçeğini değiştirmiyor..