İnsan karmaşık bir mahluktur.İyinin içinde kötü,Kötünün içinde iyi.Ne ruhumuz var ama...Mübarek muharebe alanı gibi...Her an,her dakika iyiyle kötü,doğruyla yanlış,şefkatle nefret cenk etmekte...
Bu ülkede hakkında kötü şeyler duymadığımız hiçbir meslek grubu,vatandaş kümesi,sosyal sınıf kalmamıştı ki.O halde yapmamız gereken katlanmaktı.Katlanmayı mümkün kılan tek etken vardı:İyimserlik.Birde felsefesi vardı bu saçmalığın:İyi düşünürsen iyi olur.
Her gelen hükümdar,her gelen iktidar,tarihi kendi çıkarlarına göre yeniden yazdırıyordu.Çıkarlara göre yazılan tarihin gerçeklerle hiçbir ilgisi yoktu.