Puan vermedi·112 syf.··
2021 5. kitabı
·
3 günde okudu
·
Okunma: 31 Ocak 2021 18:12
Biliyordum insan olarak hesaptan düşmüşleri, defterden silinmişleri, iyi biliyordum. Bu keder içinde ertesi sabah Doru’ya atladım, [. . .] atların yanına gittim. [. . . .] Elimde olmayan bir gözleme girdim. Ne romanlarını yazacaktım, ne de serüvenlerini... [. . . .] Ama içimden gelen, ifade edemediğim bir duygu beni o atlara çekiyordu. Bir kış boyu, haftada bir-iki olsa da Doru’ya atlıyor, ovayı kolaçan ediyordum. ,, . . Yazar,Yılkı Atı’nın serüvenine işte böyle başlar... . ‘’Duyduk,rüzgar efendi duyduk.Kış geliyor diyorsun.Hoş geldi,sefalar getirdi.Gökten ne yağdı da yer kabul etmedi?Sen öyle delicoş esip durma.İşleme fakirin ciğerine...’’ Kış geliyordur zorlusundan...Dorukısrak geliyordu aklına,arpa geliyordu...Yokluk geliyordu aklına...’’Yokluk bel kırar,adamı insanlıktan cüda eder.’’diye fısıldıyordu.Bir sonu yazıyordu aslında İbraam...Bir sonu...Bencillikle...Vefasızlıkla...İçini rahatlatmaya çalışarak... . . Beni derinden etkileyen bu roman,yaşlanıp iş göremez duruma geldiği,bakımı da külfet getireceği için kışın doğaya bırakılan-yılkıya-Dorukısrak’ın yaşadıklarını anlatır.Onca emeği geçmiş atı; ovada açlığa,soğuğa ve kurtlara boyun eğmeden baharı bulabilirse onu yeniden buyur edecektir İbraam.Oysaki hayranlık uyandıran bir attır Doru,hızına erişilemeyen bir at...Diğer hayvanların rıskından kesip ona yedirmiştir,her gün saatlerce ilgilenmiştir.Doru ‘’beyler gibi’’beslenir,üzerine titrenmiştir yıllar yılı... Artık yılkı atı olan Dorukısrak tüm baskılara rağmen gücünü kaybetmeden bahara çıkabilecek mi?.. . ‘’...Üşümesi kesildi.Gözlerindeki koyu siyahlığa bir hoşluk indi.Yaşama dört elle sarıldı.Üssüğünoğlu’nu bağışladı kendince.Şimdi ahırın sıcaklığında mutluluk duyup geviş getiren hayvanlara gıpta duymadı.Aksine ,onların küçük,zavallı görüyordu.Tayına acıyordu.Bir kalbur saman,bir avuç arpanın kul kölesi olacaktı ömür boyu...’’ . . Yılkılığın ne demek olduğunu iliklerinize kadar size hissettirecek,betimlemeleri zihninizde canlandırarak  yöresel dil özellikleriyle harmanlanmış bir şiirsellikle anlatılmış bir roman.Kısacık ama etkisi bir ömür sürebilecek dokunaklılıkta...Mutlaka ama mutlaka okuyun!..Toroslardan gürleyen Yaşar Kemal’in ses rengini hissettiğim,Orta Anadolu’nun bozkırını,sert iklimini,köylünün şivesini yöresel sözcüklerini,deyim ve atasözlerini muazzam bir şekilde cümlelerine yedirmiş bir üstat ...
Edebiyat
Yılkı AtıAbbas Sayar · Ötüken Neşriyat · 20268bin okunma
·
31 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.