9/10
·479 syf.··
Beğendi
·
2021 4. kitabı
·
30 günde okudu
·
Okunma: 05 Şubat 2021 21:43
İncelemeye başlamadan önce biraz Gogol’dan bahsetmek istiyorum. Gogol hastalığının hekimler tarafından teşhis edilememiş olması ve tedaviyi ruhsal yollarla bulmaya çalışarak yaşamıştır. Birinci cildini yazdığı romanının ikinci cildini yazarken hastalığı ve kitabın ikinci cildinde yaşadığı karışıklıklardan dolayı daha da rahatsızlaşmıştır. İlk cildini yazdığı romanındaki tiplerin fazla olumsuz tipler olduğunu ve ikinci ciltte olumlu tiplerden bahsederek geleceğe karşı umutlu olduğunu göstermek istemiş ama olumlu tipler bulamamıştır. Bunun da bize toplumun yapısını gösterdiğini söyleyebilmemiz mümkündür. Biraz da romanımızın dilinden bahsetmek istiyorum: Gogol mizahı yerinde kullanan bir yazar diyebilirim. Romanı okurken bir an yazarla birlikte okuyu verip birden yazarla eleştirmeye başlıyorsunuz. Bu o kadar keyif verici hale geliyor ki anlatamam. Sanki yazarken yazarın yanındaymışsınız da sizin de görüşlerinizi alıyormuş gibi hissediyorsunuz. Ayrıca belirtmem gerekir ki Ölü Canlar Gogol’un okuduğum ilk kitabı ve farklı bir yazarın kitabına başlamak bazen beğenicek miyim, beğenmeyecek miyim diye düşünmeme sebep oluyor. Ben çoğunlukla böyle şeyleri fazla düşünürüm ama romana başladığınızda bir iki sayfa ilerlediğinizde direk ısınıyorsunuz ve öyle akıcılaşıyor ki roman elinizden bırakamıyorsunuz. Bırakmak istemiyorsunuz. Karakterimizden de biraz bahsetmek istersem: yaşamı hep bir mücadeleyle geçmiş ama bu mücadeleleri hep kendi yanlışları uğruna vermiştir. Bu sebeple de kendine bir yer, bir yuva edinememiş, her zaman bu yanlışlarının peşinde ilerlemeyi amaçlamıştır. Ne yazık ki yanlışları onu doğru yol ve insanlardan uzaklaştırmakla kalmamış dibe kadar batmasına bile sebep olmuştur. Fakat dibe batmak bir insanın düşüncelerini ne kadar değiştirir derseniz bence hiç değiştirmez. Bu sebeple karakterimiz, doğru yoldan uzaklaştıkça da ne doğru insanlar ne de doğru yuvalar bulabilmiştir kendine. Gogol bu gibi karakter ve olaylarla toplumsal düzeni ve bireyleri eleştirmiştir. Ve bu eleştirilere ister istemez sizi de dahil etmiştir. Son olarak belirtmem gerekirse: Toplumlar değişse de insanlar değişmez! Yanlışı doğruya götürmek içtenlikle istenmediği,adım atılmadığı sürece doğru yollar hiçbir zaman bulunamaz. Ve insanlar değişmedikçe de toplumlar asla değişmez!
Edebiyat
Ölü CanlarNikolay Gogol · İş Bankası Kültür Yayınları · 202429,4bin okunma
··
12 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.