Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Türk-İslam Sentezi fikri, 19. yüzyıl ortalarında Namık Kemal ve Ziya Paşa kuşağına kadar gider. Yeni Osmanlılar, "Batı'nın ilim ve teknolojisini almalı, fakat İslam dini ve on­dan kaynaklanan örf ve adederimizi titizlikle korumalıyız;' diyorlardı. 1908'de ittihad ve Terakki ideolojisini tespit ödevi verilen Ziya Gökalp'a göre, Osmanlı toplumu için Türklük, İs­lamlık ve Çağdaşlık (Batı medeniyeti) sentezi kabul edilmeli­dir. Fakat daha sonraları Gökalp, temel sosyal yapının millet olduğu, milli kültürün (harsın) milleti meydana getiren ger­çek "organik" bir öz olduğunu savunmuştur. Gökalp, Cum­huriyet döneminde, nihayet, laik bir Türk milliyetçiliği fikrini benimsemiştir. Cumhuriyet döneminde Türk-İslam Sentezi fikri, 1960'larda sol ideolojik akımlara karşı bir tepki olarak kuvvetle ortaya çıktı. Demokrat Parti'nin ılımlı İslamcı siyasetinden sonra milli kimlik kültür sorunları, özellikle 27 Mayıs 1960 devriminin ardından Türk düşünce hayatında belli başlı bir tartışma konusu haline geldi; bu düşünce akımını önce mil­liyetçi üniversite hocalarından oluşan Aydınlar Ocağı formül­lendirdi. Aydınlar Ocağı başkanı, Türk-İslam Sentezi düşüncesini şöyle özetlemektedir: Kemalizm temelde bir ideoloji değil, bir demokrasi ve batılılaşma atılımıdır. Şapka ve öteki bazı re­formlar Atatürkçülüğün esaslarından sayılmaz. İslamda 1200 yıllık tarihimiz, Türk milletinin kültür varlığı olarak, İslam­ Türk Sentezi biçiminde bir temel oluşturmuştur. İslamiyet, Türk kültürünü oluşturan başlıca bir öğe olmuştur. Milli de­ğerlerimize ve tarihimize bağlılık, solcu ve hümanist yıkıcı akımlara karşı doğal bir güvencedir. Türk-İslam Sentezi, bu tarihi senteze bağlı olarak, bugünkü laik ve demokratik dev­let yapısına ve batılıtaşmaya açıktır. Türk-İslam Sentezi fikrini öne süren aydınlar, Ali Fuat Başgil, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu, N.S. Baharlı, İbrahim Kafesoğlu, Muharrem Ergin gibi çoğu üniversiteye mensup hocalardır. Keza, Türk-İslam Sen­tezi fikrini destekleyenler arasında Osman Turan, Mehmet A. Köymen gibi tarihçileri ön sırada saymak gerekir. Sentezciler, Türk-İslam Sentezi'ni, devlet için bir kültür planlaması, devle­ti yıkıcı akımlara karşı bir milli savunma aracı olarak düşün­mektedirler.
·
33 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.