Genç Werther’in Acıları
9/10
·126 syf.··
Beğendi
·
2021 8. kitabı
·
4 günde okudu
·
Okunma: 03 Haziran 2021 16:23
Goethe nin 1774’te ve sadece iki haftada yazmış olduğu bu eseri gerçekten insanı derinden etkiliyor.Yayımlandığı dönemde büyük üne kavuşmuş olan bu eser bazı yerlerde yasaklanmış nedeni de gençler arasında bir intihar dalgasına yol açmasıymış.Bir insan 25 yaşında nasıl böyle bir eser kaleme alır şaşırmadan edemedim. Kitabın her cümlesini ayrı bir heyecanla okudum.Goethe’nin bu eseri heyecan ve başkaldırıyla tanımlanan kültür ve sanat akımı Fırtına ve Coşku’ya (STURM UND DRANG)ait kabul ediliyor ve Romantizm akımının önünü açtığı de yadsınamaz bir gerçek.İnsanın psikolojik bir travma vs yaşamadığı sağlıklı bir zamanda okuyabileceği çok güzel bir eser bence psikolojik bunalımlar yaşarken bu eseri okumanızı tavsiye etmiyorum.Goethe’nin okuduğum ilk ve tek eseriydi ilerleyrn dönemlerde başka kitaplarını da okumaya karar verdim dili çok akıcı ve gerçekten başarılı bir yazar.Sözlerimi kitaptan beğendiğim alıntılarla noktalamak istiyorum Herkese keyifli okumalar.. ~Hayal güçlerini böylesine büyük bir gayretle eski acıların anılarını tazelemek için kullanmak yerine,bugünü olduğu haliyle kabullenmeye çalışsala,çektikleri acılar eminim hafiflerdi..~Dünyada en mutlu olanlar , günlerini çocuklar gibi geçirebilenler oyuncak bebeklerini her yerde yanlarında götüren onların giysilerini çıkarıp giydiren annelerin tatlı ekmekleri sakladığı çekmecenin etrafında pür dikkat dolanıp duran ve istediklerine nihayet kavuşunca ağızlarını tıka basa doldurup biraz daha diyenler.Yaratılanlar arasında işte onlar mutlu olanlar Uğraştıkları bayağı işlere hatta kendi tutkularına görkemli adlar takan sonra da bunları insanlığın selameti ve esenliği için yapılan çok büyük başarılarmış gibi gösterenler de gayet iyi durumdalar .Ne mutlu böyle olabilenlere..~Aslında aralarında en çok korkanlardan biri bendim ama onlara cesaret vermek için korkmuyormuş gibi davranınca gerçekten korkmamaya başladım.~Oysa dostum kendimize örnek almamız gereken ve aslında bizimle eşit olan çocuklara uşaklarımızmış gibi davranıyoruz.Kendi iradeleri olmaması gerekirmiş gibi..~İnsanların birbirine eziyet çektirmesi kadar canımı sıkan başka bir şey daha yok yaşamlarının baharındaki gencecik insanlar tam da bugün sevinçleri yaşamaya en açık oldukları zamanlarda birlikte geçirecekleri şu kadarcık güzel günü kızgın asık suratlarla mahvediyorlar ve boşa harcanan günlerin yerine yenisinin konamadığını anladıklarında çok geç oluyor.~Kimse sahip olduğu cevherlerle neler yapabileceğini denemeden bilemez.~Yazıklar olsun şiddete başvuranlara bunu bir yüreğin kendiliğinden filizlenen basit sevinçlerini elinden almak için kullananlara .Hiçbir hediye hiçbir lütuf bu dünyada zorbalarınızın kıskançlıktan mütevellit huzursuzlukları yüzünden berbat olan bir anlık sevincin yerini tutamaz.~Dünyada olup biten her şey gereksiz işlerden ibaret tutku ya da ihtiyaç duymadığı halde sırf başkaları istiyor diye para,saygınlık ya da başka bilmem ne için çalışarak kendini harap eden insanların yaptığı budalalıktan başka bişey değil.~Yeryüzünde insana sevgi kadar gerekli başka bir şey daha olmadığına hiç şüphe yok.~Seni ve etrafındaki sevdiklerini yiyip tüketmeyen tek bir an bile yok.yıkıcı olmadığın olmak zorunda kalmadığın tek bir an bile yok yaptığın en zararsız yürüyüş bile binlerce zavallı kurtçuğun hayatına mal oluyor attığın tek bir adım karıncaların zahmetle inşa ettiği yerleri yıkıyor ve o küçük dünyayı ezerek bir utanç mezarına çeviriyor.~Öte yandan bütün zayıflığımıza ve tükenmişliğimize rağmen tutturduğumuz hedef yönünde çalışmaya devam ettiğimizde savrula savrula ve rüzgara karşı ustalıkla zikzaklar çizerek de yol alsak başkalarının yelkenle ya da kürekle ilerlediğinden daha ileriye gidebildiğimizi anlıyoruz.Dolayısıyla bu da kendimizle ilişkimizde başkalarından geri kalmamış olmaktan ya da onları geride bırakmaktan çok daha sahici bir tatmin duygusu yaşatıyor.~Yüreğini karşısındakine açabilen yüce bir ruhla karşılaşmak kadar sahici ve sıcacık başka bir sevinç daha yoktur bu dünyada.~Bu parıltılı sefillik,hepsi bir araya toplanmış bu iğrenç insanların ortasında yaşadığım bıkkınlık! İtibar kazanma hırsları birbirinden bir adım daha ileride olmayı başarmak için sürekli gözlerini dört açıp pürdikkat yaşamaları en zavallı en acınası tutkularını olduğu gibi ortaya dökebilmeleri..~Aslına bakarsan sevgili dostum insanın başkalarını değerlendirirken kendisini ölçüt almasının ne kadar büyük bir budalalık olduğunu her geçen gün daha iyi anlıyorum.~Bütün varlığıyla kendini ritüellere teslim etmiş yıllarca ne düşündüyse ne yaptıysa hepsinin amacı masada kendine hep daha iyi yer kapmak olan bu insanlar nasıl insanlar? Üstelik bunu yapmasalar boşluk hissedeceklerinden de değil.~Başta olan kim öyleyse ?Bence başkalarını iyi değerlendirebilen içindeki cevherleri ve tutkuları planlarını gerçekleştirmek için kullanabilecek kadar güce ya da kurnazlığa sahip olanlardır.~Evet öyle , ben sadece bir gezginim yeryüzünde bir hacı !Siz bundan daha fazlası mısınız??
Psikoloji
Genç Werther’in AcılarıJohann Wolfgang Von Goethe · Türkiye İş Bankası Yayınları · 2019150,2bin okunma
·
99 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.