Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

BİRİNCİ KİTAP 1.
(Ruh İncelemesi Konusunda Genellikler. Konunun Önemi ve Yararı. Yöntem Konusundaki Güçlük) Bize göre her bilgi (Eidesis (idea) kelimesi, Aristoteles tarafından sadece burada kullanılmıştır; genel olarak gnosis (bilgi) anlamına gelir (Bonitz, İnd. arist., 158 b 42).) güzel ve hayran olunacak bir şeydir; bununla birlikte, bir bilgiyi başka bir bilgiye tercih ederiz; (çünkü bu bilgi ç.n.) ya doğrudur, ya da üstün bir değerin ve hayranlığa daha layık bir değerin konularını incelemektedir; bu iki nedenle (Yani akribeia’sından (kesinlik) dolayı ve episteton ( bilinen) sıfatıyla canlandırılmış olan episteton‘un öneminden dolayı.) ruhu incelemeyi (Historia, bir bilimin, buradaki Psikolojinin kurulması amacıyla yapılan araştırmanın temelidir.Torstik tarafından, Aristotelis de Anima, p. 112, indagatio ve investigatio diye çevrilmiştir. Kşz. Aristoteles’in eserinin başlığı, Historia peri Zooon.) ilk sıraya ( Tabiat bilimleri arasında) yerleştirmek akla uygundur. Ruhun bilinmesi, tüm gerçeğin incelenmesine ve özellikle tabiat bilimine önemli bir katkıda bulunur gibifir; ( Doksei doksounta usurpatur de iis opinionibis qual communi hominum sonsensus comprobantur ( Bonitz, İnd. arist., 203 a 7).) çünkü ruh, sonuçta hayvanların ilkesidir. ( Arkhe burada en geniş anlamda nedeni; hem biçimsel, hem etkin hem de gaye nedeni temsil eder. Kşz. Metaph., 1, 1013 a 17; Bonitz, İnd. arist., 113 a 24; önemli açıklamaların bulunduğu Rodier, II, 4.) – Araştırmamızın konusu, önce onun mahiyetini ve (Theoresai sezgisel bilgi ve gnonai çıkarımsal bilgi demektir.) cevherini; ardından, onlara bağlı nitelikleri (Burada kai‘nin açıklayıcı anlamı vardır ve Aristoteles’te genellikle yani anlamında kullanılır.) incelemek ve bilmektir. (Bunlar özsel nitelikler; özden çıkan; fakat öze ait olmayan pathe (duygulanımlar), symbebekota kath auta’dır (öznenin tanımı içine girmeyen, ancak ondan zorunlu olarak çıkan özellik) : İd dicitur quod cum non insit ipsi alicujus rei notioni, tamen concluendo ex ea arist. necessario colligitur (Bonitz, İnd. arist. 713 b 43). Bu kelimeyi ilinekler veya özsel ilinekler diye de çevirebiliriz; fakat bunlar biraz dolaylı anlamlardır.) Bu niteliklerden bazıları ruhun bizzat öz belirlenimleri gibi görünür. Oysa diğerleri ruhtan dolayı hayvana aittir. (Ruhun yüklemleri canlı varlığın fizik maddesinden ayrılmaz (kşz. aşağıda 403 b 17) ve Psikoloji Fiziğin bir dalıdır. Psikolojinin konusu ruh değil fakat zoon empsykon‘dur (Canlı varlık).)
·
243 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.